Raport Cyberbezpieczeństwo | Sukcesy i Porażki | Wyścig zbrojeń online

Raport Cyberbezpieczeństwo | Sukcesy i Porażki | Wyścig zbrojeń online
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Cyfryzacja jest bronią obosieczną – z jednej strony usprawnia procesy biznesowe, zaś z drugiej otwiera nowe furtki dla hakerów. Walka między cyberprzestępcami a specjalistami ds. cyberbezpieczeństwa to nieustający wyścig zbrojeń. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej złożone i trudne do wykrycia.

Na koniec br. globalne wydatki na cyberbezpieczeństwo wyniosą 215 mld USD – prognozuje Gartner. W latach 2022 i 2023 było to odpowiednio 164,7 oraz 188,1 mld USD. W równie szybkim, o ile nie szybszym tempie rosną koszty szkód spowodowanych przez cyberprzestępców. Analitycy z Cybersecurity Ventures prognozują, że w 2025  r. globalne straty z tego tytułu osiągną poziom 10,5 biliona USD rocznie – o 7,5 biliona USD więcej niż w 2015  r. Na kwotę tę składają się następujące czynniki: uszkodzenie i zniszczenie danych, skradzione pieniądze, utrata produktywności, kradzież własności intelektualnej, kradzież danych osobowych i finansowych, defraudacja, oszustwo, zakłócenia w normalnym toku działalności, dochodzenie kryminalistyczne, przywracanie i usuwanie zhakowanych danych i systemów oraz rysy na wizerunku organizacji.

Trwa nieustająca walka między cyberprzestępcami a specjalistami ds. cyberbezpieczeństwa. Obie strony stale doskonalą swoje metody, co sprawia, że ten cyfrowy wyścig jest niezwykle dynamiczny i pełen niespodzianek.

Jak zauważa Marcin Sereda, dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji Credit Agricole Banku Polska, już od kliku lat działy specjalizujące się w zabezpieczaniu organizacji przed cyberprzestępcami mają mnóstwo pracy. Wraz z rozwojem technologii, coraz nowymi sposobami działań oszustów, wyzwania te stają się coraz większe. Specjaliści muszą działać na wielu polach. Zabezpieczyć swoje organizacje, w rozumieniu systemów informatycznych i serwisów, z których korzystają klienci. Kolejny obszar to pracownicy – oni mogą stać się tzw. przynętą i ich zachowanie niezgodne z procedurami może stanowić duże ryzyko dla firmy. Pracownicy nieumyślnie mogą otworzyć przestępcom drzwi do swojej organizacji.

Kolejna grupa to klienci. Tu także ryzyko rośnie, ponieważ Polacy przez internet załatwiają już 94% spraw – tak wynika z naszych badań. Może niepokoić to, że co trzeci Polak spotkał się z próbą oszustwa w internecie, a co szósty stracił w ten sposób pieniądze. Jednocześnie jedna czwarta badanych deklaruje małą wiedzę na temat zagrożeń. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK