Raport Cyberbezpieczeństwo | Phishing | Czy można przeciwdziałać phishingowi, wykorzystując AI?

Raport Cyberbezpieczeństwo | Phishing | Czy można przeciwdziałać phishingowi, wykorzystując AI?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rozwój technologii, zwłaszcza generatywnej sztucznej inteligencji, zwiększył złożoność schematów phishingowych. Dzięki nowym technologiom przestępcy tworzą coraz bardziej przekonujące metody wpływania na ludzi i skuteczniej docierają do swych ofiar, pozyskując dane wykorzystywane w trakcie przeprowadzanych ataków. Oszustwa oparte na sztucznej inteligencji stają się coraz łatwiejsze do tworzenia i rozpowszechniania.

Jak informuje SafeAeon, amerykańska firma zajmująca się cyberbezpieczeństwem, aż 91% ataków zaczyna się od wiadomości phishingowej. Straty, poniesione w wyniku takiego ataku w 2023 r. osiągnęły jednostkową wartość średnio 4,91 mln USD. W opublikowanej październiku br. informacji Ministerstwo Cyfryzacji uznało ten rodzaj oszustwa internetowego za najczęściej spotykaną formę ataku. W 2023 r. zarejestrowano 41 423 takie przypadki, co stanowiło ponad połowę wszystkich incydentów obsłużonych przez CERT Polska (64%). To wzrost o 61% w porównaniu do 2022 r. Najczęściej wykorzystywano wizerunek serwisów, takich jak Allegro (11 161 przypadków), Facebook (5308) oraz OLX (4753). W tym roku podobnych incydentów będzie na pewno znacznie więcej. W połowie listopada CERT Polska podał, że zatrzymano ponad milion wiadomości od oszustów, zanim dotarły do odbiorców. Było to możliwe dzięki uzyskanym informacjom o podejrzanych wiadomościach, przesłanym na krótki numer 8080 i wzorcom SMS. CERT Polska przygotowuje wzorce niebezpiecznych SMS, tworzone na podstawie zgłoszeń od obywateli. Dotychczas powstało ich blisko 600, co pozwoliło zatrzymać 1 073 744 takich wiadomości. CERT Orange Polska tylko w tym roku informował m.in. o takich zagrożeniach phishingiem jak: ponowna aktywacja karty w PKO Banku Polskim w lutym, BLIK w maju, lokata w Banku Pekao i Revolut we wrześniu. W rozsyłanych wiadomościach SMS podszywano się też pod banki: Alior, BNP Paribas i Santander.

Jak się chronić?

Firma Trend Micro, specjalizująca się w cyberbezpieczeństwie, radzi by uważać na niechciane wiadomości, nawet jeśli wydają się spersonalizowane, a także być sceptycznym wobec próśb o dokonanie płatności za pośrednictwem kryptowalut lub kart podarunkowych. London School of Emerging Technology w zaleceniach dotyczących ochrony przed phishingiem radzi zwracać uwagę na zawarte w e-mailach lub wiadomościach SMS elementy psychotechniki, jak taktyka pośpiechu lub strachu. Wiadomości wyłudzające informacje często informują o zawieszeniu konta lub pilnym podjęciu działań. Towarzyszą im ogólnikowe formuły typu „Drogi Kliencie” zamiast bardziej spersonalizowanych. Podejrzenia powinny budzić również dziwne żądania, jakich oficjalnie działające podmioty z reguły nie wysuwają np. o podanie poufnych informacji za pośrednictwem e-mail lub SMS. Specjaliści zajmujący się bezpieczeństwem radzą firmom zaimplementowanie w protokołach uwierzytelniania poczty elektronicznej takich rozwiązań jak: DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance), DKIM (DomainKeys Identified Mail) i SPF (Sender Policy Framework), aby zapobiec spoofingowi e-mail. Warto mieć przygotowane plany reagowania na incydenty, by powstrzymywać phishing. Choć bezpieczne bramy poczty elektronicznej (SEG) są często wykorzystywane, to nie wszyscy zgadzają się z opinią, że działają skutecznie. Dane sugerują, że połączenie uwierzytelniania wieloskładnikowego i odpowiedniego szkolenia w zakresie bezpieczeństwa w całej organizacji jest jednym z najlepszych sposobów ochrony przed atakami phishingowymi. Rzadziej zwraca się uwagę na mniej konwencjonalne działania. SafeAeon zaleca wyrobienie w organizacji nawyku zgłaszania incydentów przez pracowników. Firma radzi poinformować ich, że nie będą obwiniani, jeśli zgłoszą próby wyłudzenia informacji. Należy ułatwiać zgłaszanie przygotowując dedykowany do tego adres e-mail lub przycisk, w który można łatwo kliknąć. Jak stwierdzono, chwalenie pracowników za zgłaszanie prób wył...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK