Raport Cyberbezpieczeństwo | Działania Sektora Bankowego | Uświadomić zagrożenia
Wycieki danych z instytucji stały się czymś niejako naturalnym. Łupem hakerów padają zbiory informacji z portali społecznościowych, sieci hotelowych, placówek oświatowych czy szpitali. Do najpoważniejszego w historii naruszenia doszło w latach 2013-2014, kiedy to napastnicy uzyskali nieautoryzowany dostęp do około 3 miliardów kont użytkowników portalu Yahoo! W zasobach tych znajdowały się nazwiska, adresy e-mail, hasła i pytania zabezpieczające. Według danych Rochester Institute of Technology tylko w II kw. ub.r. wskutek naruszeń danych w dużych firmach ujawniono ponad 110 mln kont użytkowników. Niestety, poszkodowani konsumenci, po powiadomieniu ich o naruszeniu danych, zazwyczaj szybko powracają na skompromitowaną stronę. Taką postawę zadeklarowało niemal dwie trzecie spośród 200 ankietowanych Amerykanów, a ich jedyną reakcją na informację o wycieku było… wprowadzenie nowego hasła. Prawie jedna czwarta poszkodowanych postanowiła powrócić na zaatakowaną wcześniej stronę internetową, nie zmieniając nic w swoim zachowaniu, a tylko 10% wycofało się z odwiedzin na niej. Zdaniem ankietowanych istnieje niewiele alternatyw dla ich ulubionych stron internetowych, jeśli w ogóle takowe są. Ponadto trudno znaleźć witrynę, na której nigdy nie doszło do wycieku informacji.
– Z naszych obserwacji wynika, że wyciek danych skłania jedynie nielicznych konsumentów do podjęcia bardziej przemyślanych działań dążących do poprawy bezpieczeństwa. Najczęściej motywują ich do tego finansowe konsekwencje cyberataku, takie jak kradzież środków finansowych z karty kredytowej – tłumaczy Michał Łabęcki, Marketing Manager w G DATA.
Działania sektora
Sektor bankowy, z uwagi na swoją specyfikę i ilość przetwarzanych danych osobowych, jest jednym z najbardziej narażonych na cyberataki. W odpowiedzi na rosnące zagrożenia banki podejmują innowacyjne działania w zakresie cyberbezpieczeństwa, w tym również kampanie medialne. Wiele banków zamierza w ten właśnie sposób uświadomić klientów o zagrożeniach związanych z cyberprzestępczością. Często są to krótkie filmiki lub animacje przedstawiające typowe scenariusze ataków, takie jak phishing czy malware. Niektóre banki angażują popularnych influencerów, aby dotrzeć do młodszych odbiorców. W ten sposób przekazują wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa w przystępny i atrakcyjny sposób. Współpraca z mediami pozwala na dotarcie do jeszcze większej grupy docelowej. Banki organizują konferencje, warsztaty i szkolenia, szeroko promowane w mediach tradycyjnych i internetowych.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI