Przyszłość to nowoczesne miasta i cyfrowe urzędy
Dzięki mObywatelowi możliwe są wygodne płatności zobowiązań wobec samorządów bezpośrednio z poziomu aplikacji, co stanowi duże udogodnienie nie tylko dla obywateli, ale również dla samorządów. Fundacja Polska Bezgotówkowa, poprzez finansowanie kosztów związanych z obsługą płatności, umożliwia instytucjom publicznym wdrożenie nowoczesnych płatności cyfrowych. Do tej pory możliwość zapłaty za zobowiązania urzędowe poprzez usługę ePłatności w mObywatelu udostępniło swoim mieszkańcom aż 86 urzędów. Do pilotażu ePłatności dołączyły już takie miasta jak Poznań , Gdańsk, Bydgoszcz, Katowice, Toruń, a także szereg mniejszych miast jak Złotoryja, czy Wielka Wieś.
Fundacja wspiera także instytucje publiczne we wdrożeniu systemu płatności z wykorzystaniem kodów QR – można je umieścić na okienkach kasowych, w biurach obsługi klienta, na stronach internetowych instytucji, a nawet w miejscach ogólnodostępnych. Dzięki skanowaniu kodu QR za pomocą smartfonu, obywatel jest przekierowywany na stronę płatności, gdzie może bezpiecznie uregulować należność kartą.
Ze wsparcia Fundacji, od początku jej istnienia, skorzystało już blisko 3,4 tys. instytucji publicznych i samorządowych, co przełożyło się na sfinansowanie ponad 18 tys. terminali. Dane Fundacji Polska Bezgotówkowa pokazują, że tylko w 2024 r. w sektorze publicznym zrealizowano prawie 10 mln płatności cyfrowych – to wzrost o ponad 28% rok do roku.

– Fundacja Polska Bezgotówkowa dąży do uproszczenia procesów płatniczych w instytucjach publicznych poprzez oferowanie mieszkańcom nowoczesnych rozwiązań bezgotówkowych. W ciągu ostatniej dekady preferencje płatnicze polskich konsumentów ewaluowały w stronę samoobsługi i płatności cyfrowych. Dostosowanie usług publicznych do aktualnych trendów jest niezbędnym krokiem w kierunku budowania nowoczesnego i przyjaznego dla obywatela państwa, które efektywnie odpowiada na potrzeby dynamicznie zmieniającego się społeczeństwa. Zarówno aplikacja mObywatel, jak i system e-Urząd są doskonałym przykładem tego, jak technologia może wspierać efektywność usług publicznych i podnosić komfort obywateli – komentuje Tomasz Misiak, wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Kolejnym obszarem działań Fundacji Polska Bezgotówkowa z samorządami jest propagowanie idei Smart City. Fundacja oferuje wsparcie finansowe na instalację samoobsługowych modułów płatniczych (np. opłatomatów urzędowych, parkomatów, biletomatów czy recyklomatów), które mogą być zintegrowane z różnego typu urządzeniami, pracującymi na rzecz instytucji publicznych. Celem jest zwiększenie dostępności bezgotówkowych form płatności w miejscach publicznych, co nie tylko podnosi wygodę użytkowników, ale również usprawnia procesy administracyjne oraz odciąża obsługę. Potwierdziły to także wyniki badania przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa w 2024 r., które pokazały, że już przeszło 76% opłat w transporcie miejskim realizowana jest cyfrowo, a za pomocą kart płatniczych lub płatności elektronicznych i mobilnych za parking i autostrady płaci 70% respondentów.
Dostosowanie usług publicznych do aktualnych trendów jest niezbędnym krokiem w kierunku budowania nowoczesnego i przyjaznego dla obywatela państwa, które efektywnie odpowiada na potrzeby dynamicznie zmieniającego się społeczeństwa. Wdrażanie płatności kartą w administracji publicznej to wyjście naprzeciw oczekiwaniom współczesnego obywatela – cyfrowego, mobilnego i ceniącego swój czas.
Elektroniczne rozwiązania nie tylko ułatwiają mieszkańcom realizację codziennych spraw, ale mogą także pozytywnie wpłynąć na wysokość dochodów z opłat, eliminując rezygnację z usługi z powodu braku preferowanej metody płatności. Integracja systemów płatniczych z usługami publicznymi, w tym w ramach aplikacji mObywatel czy płatności na stronach internetowych instytucji, znacząco ułatwia codzienne życie milionom Polaków.