Przez koronawirusa Polacy wydadzą mniej na Wielkanoc?
Polacy z reguły nie szczędzą wydatków na Wielkanoc – kosztuje nas ona najczęściej od 401 do 500 zł, taką odpowiedź wskazało ponad 26% badanych. Co szósty ankietowany deklarował na początku marca, że przeznaczy na świąteczne przygotowania więcej niż 500 zł. Wśród konsumentów o dochodach powyżej 5 tys. zł miesięcznie 26% zakładało, że wyda między 1 501 a 2 000 zł. Z kolei 23% najmniej zarabiających, czyli osób z dochodem nieprzekraczającym 999 zł miesięcznie na rękę, twierdziło, że w ogóle nie zrobi w tym roku zakupów na Wielkanoc, podano.
Ta Wielkanoc przez koronawirusa inna niż poprzednie
„Tym razem Wielkanoc, z uwagi na stan epidemii, będzie z pewnością zupełnie inna niż poprzednie. Będziemy musieli się powstrzymać od organizowania dużych rodzinnych spotkań. O ile jednak, jak wynika z naszego badania, takie wydatki jak wakacje czy remonty są odkładane o co najmniej kilka miesięcy, to z Wielkanocą może być inaczej. Jedzenie w sklepach jest dostępne, a sklepy zaopatrzone, więc Polacy i tak w większości będą obchodzić święta w swoich domach” – powiedziała zastępca dyrektora pionu kredytów konsumenckich Santander CB Agnieszka Kociemska, cytowana w komunikacie.
Zobacz więcej najnowszych wiadomości o pandemii koronawirusa >>>
W związku z obecnym stanem epidemiologicznym, niemal 60% Polaków deklaruje, że z powodu niepewności finansowej, wywołanej pandemią koronawirusa, będzie zmuszonych opóźnić realizację innych planów wiosennych o co najmniej kilka miesięcy. Niemal 8% badanych stwierdziło, że w sprostaniu im pomógłby kredyt gotówkowy. Tę odpowiedź wybrało 26% Polaków z najniższymi dochodami, nieprzekraczającymi 999 zł. Drugą grupą, najbardziej zainteresowaną wsparciem finansowym z banku, okazali się najzamożniejsi, zarabiający ponad 5 tys. zł miesięcznie (14%), wskazano również.
„W okresie świątecznym często jednak zapominamy, aby mierzyć siły na zamiary. Jak od lat alarmują takie organizacje, jak np. banki żywności, duża część jedzenia jest marnowana. W badaniu Santander Consumer Banku jedynie niespełna 3% Polaków przyznało się do wyrzucania pozostałych po świętach potraw, jednak jedzenie często zalega w zamrażarkach (niemal 59% wskazań) lub trafia do rodziny czy znajomych (51% – choć w tym roku będzie to utrudnione). Co interesujące, to mężczyźni częściej niż kobiety deklarują, że starają się spożyć wszystko, co zostało przygotowane na świąteczny stół (odpowiednio 51% i 39%). Panie za to wolą rozdać pozostałe potrawy wśród bliskich i przyjaciół (58 do 43%)” – czytamy dalej.
Niechęć do marnowania żywności
Niechęć do marnowania żywności jest najsilniejsza w najstarszym pokoleniu. Wśród osób powyżej 70. roku życia żadna nie zadeklarowała, że jedzenie trafia do śmietnika, a zaledwie 1% wrzuca resztki do kompostownika. Seniorzy najczęściej albo starają się zjeść wszystko, albo korzystają z zamrażarki (w obu przypadkach 71% wskazań). Osoby w średnim wieku (40- i 50-latkowie) chętniej niż pozostali eksperymentują w kuchni, starając się przygotować nowe dania na bazie świątecznych potraw (odpowiednio 30 i 40% wskazań). Natomiast dzielenie się ze znajomymi to sposób na zagospodarowanie resztek, który jest szczególnie popularny wśród 30-latków (65%). Przypadki wyrzucania nadmiernej ilości żywności zdarzają się najczęściej w grupie najmłodszych ankietowanych od 18. do 29. roku życia (12%). Dla kontrastu to jednak ta generacja najchętniej dzieli się świątecznym jedzeniem z potrzebującymi (32%). Badanie Santander Consumer Banku wykazało, że poziom zarobków raczej nie wpływa na stosunek do wyrzucania lub ponownego wykorzystania wielkanocnych potraw.
Na potrzeby raportu „Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania” Santander Consumer Banku badanie zostało zrealizowane formie ankiety telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRiS na początku marca 2020 r. Pytania dotyczące zmian planów w związku z pandemią koronawirusa zostały zadane ankietowanym w dniach 27-29 marca 2020 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n=1000
Santander Consumer Bank jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty gotówkowe, kredyty na nowe i używane samochody, kredyty ratalne, karty kredytowe oraz lokaty. Produkty dystrybuowane są online oraz poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe, sklepy i punkty usługowe.