Przestępcy próbują zdobyć dane przedsiębiorców korzystających z Tarczy PFR, ostrzegają Policja i ZBP
Szanowni Państwo,
Okres pandemii koronawirusa COVID-19 jest wykorzystywany przez przestępców, którzy dostrzegają swoją szansę w pozyskaniu środków pochodzących z rachunków klientów banków, w tym pozyskanych w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR.
Wiemy, że oszuści dzwonią, głownie do osób prowadzących działalność gospodarczą, proponując pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR.
W trakcie rozmowy przestępcy starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich usług w zakresie złożenia wniosku o wsparcie finansowe, który można złożyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
Wmawiają przy tym przedsiębiorcy, że jest to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny, sugerując, że bez eksperckiego wsparcia sobie nie poradzi – używają przy tym wysublimowanych metod socjotechnicznych.
Podczas połączenia przestępcy proszą o podanie:
‒ danych osobowych;
‒ loginów i haseł do bankowości internetowej;
‒ treści SMS – kodów.
Pozyskanie takich danych pozwala przestępcom na wyprowadzanie środków z rachunków bankowych przedsiębiorcy, zarówno tych zdeponowanych już na nim, jak i tych, które wpłyną w ramach pomocy publicznej.
W związku z powyższym, w przypadku otrzymania oferty pomocy przy złożenia wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR Komenda Główna Policji oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zaleca:
‒ niepodawanie loginu i hasła do bankowości internetowej, które powinien znać tylko jego właściciel;
‒ niepodawanie innych informacji wrażliwych np. danych osobowych, a w szczególności adresu skrzynki poczty elektronicznej;
‒ upewnienie się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest faktycznie tą, za którą się podaje;
‒ nieotwieranie wiadomości poczty elektronicznej i załączonych do niej dokumentów lub linków, które pochodzą od osoby dzwoniącej lub innych podmiotów oferujących pomoc w założeniu wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR – to działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca;
‒ jeżeli osoba dzwoniąca podaje się za funkcjonariusza Policji i twierdzi, że środki w Banku są w niebezpieczeństwie – nie należy wierzyć, zaleca się zerwanie połączenia i wykonanie samodzielnego połączenia na infolinię Banku;
‒ nieinstalowanie dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej.
Przestępcy wykorzystują trudny czas,
jakim jest pandemia, wymyślając coraz to nowe scenariusze oszustw, często
oparte na strachu przed skutkami koronawirusa.
Należy zachować zdrowy rozsądek i dużo ostrożności w kontakcie telefonicznym.
Nie ulegajmy presji, nie dajmy skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertom, nie
działajmy pod wpływem chwili.
Zawsze klienci banków w sytuacjach nietypowych mają prawo skontaktować się ze
swoim bankiem, a w przypadku gdy podejrzewają, że dochodzi do popełnienia
przestępstwa, mają prawo zgłosić to na Policji.
Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę Komendy Głównej Policji – http://policja.pl/pol/aktualnosci/189021,Ostrzegamy-przestepcy-atakuja-przedsiebiorcow-korzystajacych-z-Programu-ARKA.html
FinCERT.pl – Bankowe Centrum
Cyberbezpieczeństwa ZBP
Komenda Główna Policji