Przeniesienie rachunku bankowego łatwiejsze niż zmiana operatora komórkowego?
Robert Lidke – aleBank.pl: Czy przeniesienie konta bankowego jest tak łatwą czynnością jak przeniesienie telefonu komórkowego od jednego operatora do drugiego?
Maja Markiewicz – KIR: I tak i nie. Przenosząc rachunek bankowy nie przenosimy jego numeru. W nowym banku dostajemy nowy numer konta natomiast cały proces związany z przeniesieniem rachunku bankowego jest dużym ułatwieniem. Bank może powiedzieć: poproszę upoważnienie i wszelkie czynności związane z przeniesieniem zlecenia stałego, polecenia zapłaty, wszystkich odbiorców, mogę wykonać za ciebie mój drogi kliencie. Nie musimy chodzić od jednego banku do drugiego. Możemy złożyć upoważnienie, wypełnić wniosek, wskazać jakie usługi związane z kontem chcemy przenieść – to wszystko wykona za nas bank.
Zobacz i posłuchaj rozmowy na naszym kanale aleBankTV na YouTube albo na końcu artykułu |
Proces zajmuje kilka dni. Ustawa o Usługach Płatniczych mówi, że w ciągu siedmiu dni obydwa banki muszą się ze sobą skontaktować, wymienić informację i w ciągu siedmiu dni będzie informacja zwrotna w nowym banku – o zleceniach stałych, poleceniu zapłaty, przeniesieniu. Możemy nawet poprosić nowy bank o przeniesienie środków ze starego konta na nowe.
Co z tymi, którzy płacą nam pieniądze? Mamy wiele firm, które to robią. Czy będą poinformowane, że mamy inny rachunek bankowy?
Nowy bank może poinformować ZUS, Urząd Skarbowy. W upoważnieniu wniosku możemy sprecyzować np. że chcemy poinformować naszego pracodawcę, że mamy nowy numer konta. Bank może to za nas wykonać. Dlatego zostały wystandaryzowane formularze i procedura – każdy bank wie, jak należy postępować. Wszystko jest w jednym standardzie, jest jeden wniosek dostępny niemalże w każdym banku. Wszystko jest bardzo proste do wykonania.
Powiedziała pani, że procedura trwa 7 dni. Co jeżeli w ciągu 7 dni mamy jakieś polecenia zapłaty, terminy które muszą być dotrzymane, musi być dokonana jakaś płatność?
W ciągu 7 dni odbywa się wymiana informacji. Natomiast zamknięcie starego konta następuje zgodnie z umową, którą mamy ze starym bankiem – jeżeli w regulaminie i umowie jest napisane, że zamykamy z końcem miesiąca, po 30 dniach, to zostanie zamknięte według ustaleń w umowie ze starym bankiem. Informacja żeby zamknąć będzie wymieniona w ciągu siedmiu dni. Tak reguluje Ustawa o Usługach Płatniczych i jest nam to zagwarantowane. Również banki muszą poinformować przed przeniesieniem konta jakie są ewentualne opłaty z tym związane. Jeśli bank będzie chciał pobrać dodatkową opłatę to powinien o tym poinformować, przekazać klientowi niezbędne informacje jak proces wygląda, pokazać upoważnienie, wszystko dokładnie wytłumaczyć.
Skoro tak łatwo jest przenieść rachunek płatniczy z jednego banku do drugiego proszę powiedzieć czy dużo Polaków korzysta z tej usługi.
Mamy dane dotyczące systemu OGNIVO, w którym są banki, i z którego korzystają. Nie zawsze klient korzysta z pomocy banków, ale ci, którzy korzystają ze wsparcia banków i systemu OGNIVO – to około 40 tys. osób. Tyle było przeniesień kont w skali roku.
Biorąc pod uwagę, że jest nas około 39 mln, z tego 70 procent ma rachunki bankowe to chyba nie jest dużo?
Nie jest dużo, ale mimo wszystko kilka tysięcy osób miesięcznie przenosi konta. To też może być związane z atrakcyjną ofertą. Na rynku pojawiają się nowe promocje i wtedy liczba klientów, którzy chcieli się przenieść na pewno się zwiększa. Proszę wziąć pod uwagę, że jesteśmy przyzwyczajeni do kont w naszych bankach i decyzja o przeniesieniu nie jest łatwa, to są emocje. Zazwyczaj musi być jakiś czynnik emocjonalny, który sprawi, że przenosimy konto.
Jak to mądrze zrobić, aby przenieść rachunek z jednego banku do drugiego i odnieść z tego korzyść? Co należy w pierwszej kolejności wykonać?
Na pewno zweryfikować ofertę na rynku i wybrać tę, która najbardziej nam odpowiada. Trzeba przyjrzeć się co banki oferują i zapytać siebie na czym nam zależy – czy na koncie bez opłat, czy na bezpłatnych przelewach. Na rynku jest dużo banków i rzeczywiście jest bardzo rozbudowana oferta.
Myślę, że warto jeszcze dodać, że przenosząc konto na pewno nie przenosimy salda, ani kart płatniczych. Jeśli mamy debet na koncie to musimy go uregulować, musimy sami o to zadbać. Podobnie gdy zamykamy konto i związane z nim karty bankowe. Przenoszenie konta dotyczy tylko przenoszenia informacji o różnych usługach związanych z danym kontem.