Przedsiębiorcy boją się obowiązkowej podzielonej płatności w VAT? „Sankcje są nieadekwatne”

Przedsiębiorcy boją się obowiązkowej podzielonej płatności w VAT? „Sankcje są nieadekwatne”
Faktura Fot. stock.adobe.com/sbiro77
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bardzo wysokie sankcje wynoszące 100% dodatkowego zobowiązania w VAT za błędne oznaczenie faktury przez sprzedającego albo pomyłkowe nieopłacenie faktury w MPP przez nabywcę, są nieadekwatne do wagi i charakteru przewinienia, ocenia Konfederacja Lewiatan.

#KonfederacjaLewiatan: sankcje wynoszące 100% dodatkowego zobowiązania w #VAT za błędne oznaczenie #faktury przez sprzedającego albo pomyłkowe nieopłacenie faktury w #MPP przez nabywcę, są nieadekwatne @LewiatanTweets

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (MPP) stosowany będzie do transakcji na kwotę przekraczającą 15 000 zł dotyczących towarów lub usług wymienionych w nowym załączniku nr 15 do ustawy. Obejmie przede wszystkim towary i usługi, które obecnie rozliczane są na zasadach odwrotnego obciążenia, są to m.in. sprzedaż artykułów stalowych, złomu, komputerów, części samochodowych, surowców wtórnych, robót budowlanych. Istotą rozwiązania jest podzielenie płatności wynikającej z faktury na kwotę płaconą na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy i kwotę VAT-u trafiającą na specjalny rachunek VAT.

Kwoty zgromadzone na koncie VAT sprzedawca będzie mógł wykorzystać na  zapłatę VAT-u należnego do urzędu skarbowego, VAT-u wynikającego z faktur zakupowych, zobowiązań z tytułu podatków dochodowych, akcyzy, odsetek, należności celnych i składek ZUS.

Czytaj także: Split payment: małe i średnie firmy boją się zachwiania płynności finansowej >>>

Nieadekwatne sankcje?

Za niestosowanie obowiązkowego split paymentu grozić będą bardzo wysokie sankcje. Jeżeli sprzedawca nie oznaczy faktury zwrotem „mechanizm podzielonej płatności”, co ma pozwolić sprzedawcy na łatwą identyfikację, kiedy ma zastosować specjalny komunikat przelewu, grozi mu sankcja w wysokości 100% kwoty VAT-u wykazanej na fakturze.

– Tak wysoka sankcja jest nieadekwatna do wagi i charakteru przewinienia. W praktyce brak prawidłowego oznaczenia może być wynikiem pomyłki, braku wiedzy, błędu systemu księgowego, które w dodatku nie muszą oznaczać, że faktura nie zostanie zapłacona z zastosowaniem MPP. Proponowana sankcja jest nieproporcjonalna i uderzy przede wszystkim w mikro i małych przedsiębiorców wystawiających faktury samodzielnie, bez użycia programów do wystawiania faktur, niemających odpowiednich środków na wdrożenie rozwiązań informatycznych
i wykwalifikowanych służb księgowych – mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, sekretarz Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan.

Także 100% kwoty VAT-u zapłaci nabywca, który mimo obowiązku nie zastosuje MPP, nawet jak transakcja jest w pełni legalna i uczciwa i nie dochodzi do uszczuplenia VAT-u. Projekt nie przewiduje sytuacji, że np. przy stosowaniu zautomatyzowanych systemów księgowo-płatniczych, literówka czy nieczytelny dopisek, spowoduje, że faktura nie zostanie właściwie zapłacona. Co więcej, wadliwa płatność, oznaczać będzie brak możliwości uwzględnienia wydatku jako kosztu uzyskania przychodu. W ocenie Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan, bardziej adekwatne byłoby stosowanie przepisów o solidarnej odpowiedzialności niż nakładanie sankcji w VAT. Przepisy wyłączające płatności z pominięciem MPP z kosztów uzyskania przychodów wykraczają poza cel ustawy oraz zakres zgody, w której Komisja Europejska wyraziła akceptację dla wprowadzenia w Polsce obligatoryjnego MPP.

„Ustawa powinna wejść w życie po co najmniej półrocznym vacatio legis”

Biorąc pod uwagę ilość wątpliwości, jakie budzą przekazane do konsultacji przepisy, np. co należy rozumieć pod pozycją hurtowa czy detaliczna sprzedaż części samochodowych, czy obejmują one publikację ogłoszeń o ich sprzedaży, jaka jest definicja części i akcesoriów pojazdów silnikowych, czy są to też alkomaty, kamery samochodowe, dywaniki, zapachy, bagażniki, pokrowce, nawigacje, organizery, lodówki turystyczne, foteliki dla dzieci, jak traktować usługi wynajmu maszyn, usługi sprzątania terenów budowy, usługi konserwatorskie, ustawa powinna wejść w życie po co najmniej półrocznym vacatio legis, nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r. Proponowany termin 1 września 2019 r. jest dla przedsiębiorców nie do zaakceptowania.

Źródło: Konfederacja Lewiatan