Przed Kongresem Consumer Finance, wyzwania dla rynku
Piotr Zajdel: Już za kilka dni kolejna edycja Kongresu Consumer Finance, który jest największym, dorocznym spotkaniem przedstawicieli tego sektora. Jakie wyzwania stoją przed tym rynkiem?
Mateusz Wojtyra: Jestem uczestnikiem rynku consumer finance od piętnastu lat i przez ten okres rynek przeszedł ogromną transformację. Kiedyś procesy kredytowe były bardzo czasochłonne, dziś są proste, a w przyszłości będą jeszcze prostsze…
Do tego stopnia, że od Klienta będzie pobieranych maksymalnie sześć danych osobowych, a resztę pobierać będą systemy z dostępnych baz danych.
Jednym z głównych tematów tegorocznej XV edycji Kongresu będzie dyskusja o tym, jak adaptować organizacje do zmian otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego. Jakie jest Pana opinia na ten temat?
Otwartość na technologię, podążanie za bieżącymi trendami, szukanie rozwiązań, a nie wytłuszczanie problemów, odpowiednia analityka i przede wszystkim słuchanie swojego zespołu… Według mnie te rzeczy mają największy wpływ na zwinność organizacji w adaptacji jej do zmian zachodzących w jej otoczeniu.
Przede wszystkim zarządzający organizacją muszą widzieć potrzebę wprowadzania zmian. To właśnie lider musi dać na tyle silny impuls, który wzbudzi w zespole poczucie, że firma musi się zmienić.
Dla mnie zmiany są nieuniknione i czasem bolą, lecz poprzez odpowiednie zarządzanie zmianami, z wykorzystaniem technologii, można wprowadzić je sprawniej i z lepszym zrozumieniem osób zaangażowanych.
Uzyskanie efektu synergii między członkami zespołu jest zatem kluczowe?
Pamiętajmy, że powodzenie wprowadzanych zmian, to już wysiłek zbiorowy. Lubię patrzeć na zmiany przez pryzmat ich innowacyjności, czyli generowania nowych pomysłów i łączenia ich z dotychczasowymi rozwiązaniami, tak aby uzyskać wartość dodaną dla klientów lub partnerów biznesowych.
Obecnie można zaobserwować coraz większą preferencje Klientów w korzystaniu z kanałów zdalnych
Tak, kanał naziemny był, jest i będzie obecny na rynku consumer finance jeszcze przez długi okres. Jednakże nieuniknione jest, że z czasem udział w sprzedaży będzie się zmniejszał na rzecz kanałów mobilnych…
Kto zatem wygra walkę o klienta – bank, fintech czy firma pożyczkowa?
Innowacja nie musi być rewolucją, może być drobnym usprawnieniem istniejących już rozwiązań.
Dokładna analityka pozwoli na ocenę i skuteczność wprowadzanych zmian, a pamiętajmy, że diabeł tkwi w szczegółach, a te prowadzą do perfekcji.