Prognoza Euler Hermes: pomimo zakłóceń w łańcuchu dostaw światowy handel wzrośnie w 2022 roku o +5,4%

Prognoza Euler Hermes: pomimo zakłóceń w łańcuchu dostaw światowy handel wzrośnie w 2022 roku o +5,4%
Fot. stock.adobe.com / Aliaksandr Kisel
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Euler Hermes spodziewa się, że zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw utrzymają się na wysokim poziomie do drugiej połowy 2022 roku. Jeśli chodzi o czynniki produkcji z Chin, Europa przegrywa walkę z USA, ale reshoring – przeniesienie produkcji z powrotem do Europy pozostaje raczej w sferze rozmów niż działań. - Globalny handel w ujęciu ilościowym (wolumen) ma wzrosnąć o +5,4% w 2022 roku i o +4,0% w 2023 roku.

Jak wynika z Raportu Euler Hermes o Globalnym Handlu, zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw mogą utrzymywać się na wysokim poziomie do drugiej połowy 2022 roku w związku z ponownymi wybuchami epidemii wirusa Covid-19 na całym świecie, utrzymywaniem przez Chiny polityki „zero-Covid” oraz niestabilnością popytu i logistyki w okresie Chińskiego Nowego Roku.

Protekcjonizm osiągnął (…) rekordowo wysoki poziom w 2021 roku i pozostanie zapewne na wysokim poziomie

Niemniej jednak ubezpieczyciel kredytów handlowych spodziewa się, że wzrost handlu pozostanie silny w latach 2022 ‒ 2023, z pewnymi kilkoma wyraźnymi zwycięzcami według regionów i sektorów.

Zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw będą mocno odczuwalne do drugiej połowy 2022 roku

Po wyjątkowo dobrych wynikach od drugiej połowy 2020 roku, światowy handel towarami skurczył się w trzecim kwartale 2021 roku, zwłaszcza w gospodarkach rozwiniętych i wschodzących.

Gospodarki rozwinięte w większym stopniu cierpią z powodu wąskich gardeł w łańcuchu dostaw, niż z powodu problemów z popytem: wg Badań Euler Hermes niedobory produkcyjne odpowiadają za 75% obecnego spadku światowego wolumenu handlu, a resztę można wyjaśnić opóźnieniami w transporcie.

Wybiegając w przyszłość można stwierdzić, iż szybko rosnące zamówienia na nowe możliwości transportowe (odpowiadające 6,4% istniejącej floty) powinny zostać zrealizowane pod koniec 2022 roku, podczas gdy zwiększone wydatki na infrastrukturę portową w USA powinny znacznie złagodzić globalne wąskie gardła w żegludze.

Gospodarki rozwinięte w większym stopniu cierpią z powodu wąskich gardeł w łańcuchu dostaw, niż z powodu problemów z popytem

W przyszłości szybko rosnące zamówienia na nowe zdolności transportowe (6,4% istniejącej floty) powinny zacząć działać pod koniec 2022 roku, podczas gdy zwiększone wydatki na infrastrukturę portową w USA powinny znacznie złagodzić globalne wąskie gardła w transporcie.

Jeśli chodzi o komponenty z Chin, Europa przegrywa przeciąganie liny z USA

Europa jest bardziej zagrożona w porównaniu z USA, jeśli chodzi o duże uzależnienie od półproduktów z zagranicy. Bez zwiększenia mocy produkcyjnych i inwestycji w infrastrukturę portową normalizacja wąskich gardeł w dostawach w Europie może się opóźnić poza rok 2022, jeśli popyt pozostanie powyżej potencjału.

Chiny stanowią kluczowe ryzyko dla Europy

Euler Hermes ocenia, że najbardziej narażone na niedobory produkcyjne są zwłaszcza sektory sprzętu gospodarstwa domowego, elektroniki użytkowej, motoryzacji oraz maszyn i urządzeń.

‒ Chiny stanowią kluczowe ryzyko dla Europy: szacujemy, że 10% spadek importu UE z Chin może oznaczać ponad -6% spadek w sektorze metalowym, ponad -3% w sektorze motoryzacyjnym (w tym sprzętu transportowego) i ponad -1% w sektorze komputerowym i elektronicznym ‒ mówi Ano Kuhanathan, starszy doradca sektorowy w Euler Hermes.

Czytaj także: Ryzyko spirali cenowo-płacowej głównym zagrożeniem dla gospodarki; raport PIE

Jednak reshoring i nearshoring pozostaną raczej w sferze rozmów niż działań

Pomimo trwających zakłóceń w globalnym łańcuchu dostaw, Euler Hermes nie zauważa jak dotąd wyraźnego trendu reshoringu lub nearshoringu (przenoszenie produkcji do kraju o niższych kosztach, ale w pobliżu) działalności przemysłowej do Europy. Jedynym wyjątkiem jest Wielka Brytania, która prawdopodobnie musiała zmierzyć się z zakłóceniami w związku z brexitem.

Protekcjonizm osiągnął jednak rekordowo wysoki poziom w 2021 roku i pozostanie zapewne na wysokim poziomie, głównie w formie pozataryfowych barier handlowych (np. subsydiów, polityki przemysłowej).

Światowy handel ogólnie wzrośnie o +5,4% w 2022 i +4,0% w 2023 roku

Choć istnieje ryzyko wystąpienia podwójnej zapaści (wspomniane zakłócenia w łańcuchach dostaw plus opóźnienia w transporcie) w I kwartale 2022 roku, Euler Hermes spodziewa się normalizacji wolumenu międzynarodowych przepływów handlowych od II półrocza 2022 roku, napędzanej przez trzy czynniki:

1. Ochłodzenie wydatków konsumenckich na dobra trwałe, biorąc pod uwagę ich dłuższy cykl wymiany i przejście w kierunku bardziej zrównoważonych zachowań konsumpcyjnych.

2. Mniej dotkliwe niedobory środków produkcji, ponieważ zapasy w większości sektorów powróciły do poziomu sprzed kryzysu lub nawet go przekroczyły, a nakłady inwestycyjne wzrosły (głównie w USA).

3. Zmniejszenie zatorów żeglugowych (globalne zamówienia na nowe kontenerowce osiągnęły w ostatnich miesiącach rekordowy poziom 6,4% istniejącej floty) oraz planowane wydatki na infrastrukturę portową w USA w wysokości 17 mld dolarów.

Głównym wygranym eksportu w skali globalnej w 2023 roku powinien być sektor motoryzacyjny

‒ Ogólnie rzecz biorąc oczekujemy, że globalny handel w ujęciu ilościowym wzrośnie o +5,4% w 2022 roku i +4,0% w 2023 roku, a następnie stopniowo powróci do średnich poziomów sprzed kryzysu. Odbywa się to jednak kosztem zwiększonej globalnej nierównowagi.

Stany Zjednoczone odnotują rekordowo wysoki deficyt handlowy (około 1,3 bln USD w latach 2022 ‒ 2023), któremu towarzyszyć będzie rekordowo wysoka nadwyżka handlowa Chin (średnio 760 mld USD).

Co istotne, strefa euro również odnotuje wyższą niż przeciętna nadwyżkę w wymianie handlowej w wysokości około 330 mld USD ‒ wyjaśnia Françoise Huang, starszy ekonomista ds. Azji i Pacyfiku w Euler Hermes.

Czytaj także: Rekordowa liczba upadłości w Wielkiej Brytanii wpłynie na polskich eksporterów?

A zwycięzcami są…

Euler Hermes szacuje, że w 2022 roku sektor energetyczny, elektroniczny oraz maszyn i urządzeń wciąż powinny notować poprawę swoich wyników.

Jednak głównym wygranym eksportu w skali globalnej w 2023 roku powinien być sektor motoryzacyjny, dzięki zaległościom w produkcji i niższym nakładom inwestycyjnym w 2021 roku.

Na poziomie regionalnym, Azja i Pacyfik powinny pozostać głównymi wygranymi eksportu w nadchodzących latach (ponad 3 bln USD zysku z eksportu w latach 2021 ‒ 2023).

Europa, w tym Środkowo-Wschodnia i Polska, odczuwa dodatkowy impuls konsumpcyjny

Popyt konsumpcyjny w Europie osiągnął bezprecedensowo wysoki poziom i prawdopodobnie utrzyma się powyżej trendu, ponieważ nadwyżka oszczędności powstałych w czasie kryzysu prawdopodobnie nie zostanie wyczerpana do 2023 roku.

Cykl wymiany dóbr trwałych wskazuje, że szczyt wąskich gardeł w łańcuchu dostaw już mija, a dodatkowo popyt w najbliższej przyszłość przerzuci się na inne dobra (w tym np. usługi).

Oczekiwany impuls dla spożycia prywatnego z pozostałej nadwyżki oszczędności jako % PKB (stan na połowę 2021 roku – ostatnie dostępne dane):

Oczekiwany impuls dla spożycia prywatnego z pozostałej nadwyżki oszczędności jako % PKB (stan na połowę 2021 roku - ostatnie dostępne dane):
Źródło: Euler Hermes

Czytaj także: Światowe Forum Ekonomiczne w Davos odwołane

Źródło: Euler Hermes