Priorytety zarządzania portfelem podmiotów nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa do 2015 r.

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

magdziak.grazyna.02.152x2285 sierpnia br. Minister Skarbu Państwa przedłożył Radzie Ministrów raport prezentujący priorytety zarządzania podmiotami nadzorowanymi przez MSP do roku 2015. Dokument ten podsumowuje realizację "Planu prywatyzacji na lata 2012-2013" i określa cele działalności resortu w latach 2014-2015.

Wszystkie wnioski i postulaty zawarte w przedmiotowym dokumencie należy uznać za prawidłowe i ze wszech miar pożądane. Są one jednak ogólne i wątpliwości budzi sposób ich realizacji, z następujących względów.

Postulaty:

  • Profesjonalizacja nadzoru właścicielskiego – w istocie jest to bardzo pilna potrzeba, sygnalizowana wielokrotnie przez BCC; problem w tym, że od lat ustawa o nadzorze właścicielskim, regulująca sposób postępowania skarbu państwa w tym obszarze, nie może ujrzeć światła dziennego i w raporcie także nie ma o niej mowy;
  • Polityka dywidendowa prowadzona przez MSP w sposób uwzględniający potrzeby rozwojowe firm – postulat słuszny, zgłaszany przez wszystkie zarządy spółek nadzorowanych przez skarb państwa od dawna, ale niestety martwy z uwagi na konieczność „zasypania dziury” budżetowej;
  • Współpraca wzajemna między spółkami będącymi w nadzorze skarbu państwa – cenna inicjatywa, istotnie tylko żeby współpraca ta była podejmowana ze względów efektywnościowych, a nie jedynie dla wsparcia upadających podmiotów państwowych, przez te będące w lepszej kondycji finansowej; a tak było dotychczas;
  • Współpraca spółek skarbu państwa z instytucjami naukowo-badawczymi – ważna sprawa. Rodzi się jednak pytanie: dlaczego o takiej współpracy mówi MSP a nie Minister Gospodarki odpowiedzialny za zwiększenie innowacyjności we wszystkich sferach produkcji i usług;
  • Prywatyzacja „spółek trudnych” ścieżkami wyznaczanymi przez powoływane specjalnie, międzydepartamentowe zespoły problemowe – świetny pomysł, ale może być skuteczny tylko wówczas, gdy członkowie takich zespołów nie będą się bali proponować rozwiązań niestandardowych i nie będą okopywać się przy sposobach prywatyzacji przewidzianych wprost w ustawie o prywatyzacji i komercjalizacji;
  • Unormowanie zasad udzielania pomocy firmom małym i średnim poprzez program „Polityka Nowej Szansy” oraz założenia systemowego wsparcia tego sektora przez ARP S.A. – niezwykle pożądane i oczekiwane przez przedsiębiorców rozwiązanie. Takimi problemami powinien zająć się jednak resort gospodarki, a nie resort skarbu, bo nie ma to nic wspólnego z firmami państwowymi;
  • Większe i lepsze wykorzystanie PIR S.A. w tworzeniu nowoczesnej infrastruktury gospodarczej – czekamy na to z utęsknieniem od dwóch lat, ale przedsięwzięcie pod nazwą „PIR” rozwija się bardzo powoli. Zagadką jest dlaczego o obszarach inwestycyjnych PIR decyduje Minister Skarbu, który odpowiada tylko za firmy państwowe, a nie Minister Gospodarki, w którego kompetencjach leży kompleksowy wzrost gospodarki krajowej.

Generalnie jednak ocena przedłożonego na Radzie Ministrów dokumentu, mówiącego o priorytetach rozwoju państwowego sektora gospodarki jest pozytywna. Problem w tym, że podstawową przesłanką konstrukcji tego raportu nie były – jak się wydaje – cele gospodarcze, tylko udowodnienie potrzeby dalszego funkcjonowania Ministerstwa Skarbu, w warunkach zmniejszania się działań związanych z prywatyzacją. Te zaś stanowią główne zadanie tego resortu. W żadnym miejscu przedstawianego dokumentu nie mówi się o restrukturyzacji lub o przekształceniu organizacyjnym Ministerstwa (likwidacji, podziale lub połączeniu z innym resortem) w związku z ograniczaniem się jego funkcji prywatyzacyjnych. Wręcz odwrotnie, tworzy się podwaliny instytucji zajmującej się nadzorowaniem firm państwowych lub z udziałem skarbu państwa, a firmy te są przecież tylko elementem infrastruktury gospodarczej kraju (ważnym, ale nie jedynym) i polityka wobec tego sektora powinna być częścią całej polityki gospodarczej Polski.

Ostatnią, istotną kwestią, związaną z raportem przedstawionym Radzie Ministrów przez Ministra Skarbu jest lista spółek o strategicznym znaczeniu dla Państwa. Na liście tej znalazły się 22 spółki, których działanie ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarki lub które decydują o bezpieczeństwie kraju. Pomijając dobór firm, które Minister umieścił na liście istotnym jest, że nie ma na niej wielu podmiotów, które wcześniej uznano za strategiczne i takimi z pewnością są, jak PKP PLK, GAZ SYSTEM, PSE czy spółki węglowe. Wyjaśnienie jest proste. Dla tych firm i im podobnych, funkcji nadzoru właścicielskiego nie pełni MSP, tylko inne resorty. Jest to absurd, że wszystkie podmioty ważne dla funkcjonowania państwa nie są nadzorowane „z jednej ręki” i o ich przyszłości nie dyskutuje się razem.

dr Grażyna Magdziak,
Minister Skarbu i Prywatyzacji w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC,
ekspert ds. polityki Skarbu Państwa i restrukturyzacji przedsiębiorstw