Prezes ZBP podaje termin wyboru wskaźnika, który zastąpi WIBOR
„Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej (KS NGR) wysłał jasny sygnał dla rynków i interesariuszy, że w grze pozostaje tylko jedna grupa indeksów – z rodziny WIRF. W komunikacie towarzyszącym dokumentowi konsultacyjnemu staraliśmy się wyjaśnić, dlaczego nie będziemy dalej konsultować wskaźnika WIRON i indeksu WRR. Sam WRR był wysoko oceniany w konsultacjach, ale ze względu na bariery w szybkim rozwoju rynku repo, nie może być wybrany przy zakładanym horyzoncie reformy. Po zakończeniu II rundy konsultacji będziemy potrzebować czasu na podsumowanie, ok. 2-3 tygodnie, więc zakładam, że na początku grudnia będziemy podejmować decyzje o wyborze docelowego wskaźnika alternatywnego dla WIBOR i będzie to jeden z wariantów indeksu WIRF” – powiedział Tadeusz Białek, który przewodniczy pracom KS NGR.
Prezes ZBP poinformował, że Mapa Drogowa reformy będzie zaktualizowana, ale nie przewiduje się zmiany daty jej zakończenia – jest to niezmiennie koniec 2027 r.
Termin rozpoczęcia oferowania produktów z nowym wskaźnikiem
Dostosowania w Mapie Drogowej będą dotyczyć głównie tzw. nowej produkcji instrumentów finansowych z docelowym wskaźnikiem alternatywnym.
„Jeśli chodzi już zawarte umowy, to procedura się nie zmieni – dokończymy wstrzymany ze względu na przegląd reformy proces przyjęcia ostatecznej wersji rekomendacji dotyczącej dobrowolnej konwersji tzw. starego portfela umów. To będzie jeden z pierwszych kroków. Najmocniej skupiamy się jednak na nowej produkcji umów i tutaj mamy już przyjęty i ogłoszony komplet rekomendacji. One wymagają odświeżenia głównie ze względu na zmianę wskaźnika” – powiedział Białek.
„Najbardziej krytyczna sprawa do ustalenia to termin rozpoczęcia nowej produkcji – musi być tak skonstruowany, żeby dawał realną możliwość przygotowania się do oferowania produktów bankowych z nowym wskaźnikiem, głównie chodzi o kredyty, zwłaszcza kredyty hipoteczne. Proces przygotowawczy umów i dokumentacji w tym zakresie musi potrwać. Mamy też delikatne opóźnienie w wyborze wskaźnika alternatywnego – liczyliśmy, że uda się to we wrześniu, ale teraz celujemy w grudzień. To oznacza, że mówimy o uruchomieniu nowej produkcji nie wcześniej niż w II poł. 2025 r. Nie wiem na ten moment, czy będzie to od 1 lipca, czyli od początku III kw., czy raczej IV kw. Ostrożnie mogę dzisiaj ocenić, że będzie to III kw.” – dodał.
Kiedy obligacje z nowym wskaźnikiem?
W kontekście rozwoju rynku instrumentów pochodnych z nowym wskaźnikiem, Białek wskazuje, że krytycznie ważne będzie przygotowanie się Ministerstwa Finansów do emisji obligacji zmiennokuponowych opartych o nowym wskaźniku, te emisje będą uwiarygadniać wskaźnik.
„Absolutnie nie chcę wchodzić w kompetencje MF, ani cokolwiek sugerować resortowi, ale zakładam, że okres przygotowań do emisji SPW potrwa przynajmniej pół roku, więc szacowałbym bardzo ostrożnie, że może wydarzyć się to w III kw. MF musi to jednak ocenić autonomicznie, a KS NGR uwzględni to w Mapie Drogowej” – dodał.
Jak ocenił Białek, rynki zagraniczne, zwłaszcza londyński, były w pewien sposób sceptyczne do wskaźnika WIRON.
„Wskazywano na jego dużą zmienność, więc musiałby być on odpowiednio wyżej wyceniany. WIRON nie przechodzi do II tury konsultacji, co zakładam, że będzie pozytywnie ocenione przez zagraniczne rynki” – dodał.
Mając na uwadze dążenie do dotrzymania do końca 2027 r. finalnego momentu konwersji wskaźników referencyjnych w Polsce KS NGR zdecydował się na dodatkową rundę konsultacji w tej sprawie. Do końca października br. interesariusze mogą nadsyłać uwagi dot. czterech indeksów z rodziny WIRF: WIRF, WIRF+, WIRF-, WIRF+/-. W dalszym toku konsultacji nie są uwzględnione wskaźnik WIRON, WIRON+, ani WRR.
Jednocześnie w ocenie KS NGR, prace nad indeksem typu WRR, opartym o rynek repo, powinny być prowadzone, a docelowo w przyszłości, taki indeks mógłby być stosowany jako indeks alternatywny dla indeksu, który zastąpi WIBOR.
W marcu KS NGR rozpoczął proces przeglądu i analizy wskaźników alternatywnych dla WIBOR typu RFR. Wniosek w tej sprawie złożyło Ministerstwo Finansów.
Planowy termin zakończenia reformy to koniec 2027 r. i ma to być ostateczna data zaprzestania publikacji WIBOR.
Konsultowane obecnie indeksy z grupy WIRF oparte są o transakcje O/N depozytów niezabezpieczonych zawieranych przez największe polskie instytucje kredytowe, czyli kontrybutorów danych transakcyjnych, z Instytucjami Kredytowymi (w tym transakcje pomiędzy samymi kontrybutorami oraz pomiędzy kontrybutorami a innymi Instytucjami Kredytowymi), Instytucjami Finansowymi, Pozostałym Instytucjami Finansowymi oraz tzw. instytucjami publicznymi: Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Funduszem Ubezpieczeń Społecznych, Funduszem Rezerwy Demograficznej oraz Funduszem Emerytur Pomostowych.
WIRF oparty jest o depozyty składane przez Instytucje Kredytowe, Instytucje Finansowe oraz Pozostałe Instytucje Finansowe.
WIRF+ to WIRF zwiększony o depozyty tzw. instytucji publicznych.
WIRF- to WIRF pomniejszony o depozyty Pozostałych Instytucji Finansowych.
WIRF+/- to WIRF zwiększony o depozyty tzw. instytucji publicznych, ale pomniejszony o depozyty Pozostałych Instytucji Finansowych.