Prezentacje: Reprezentant najstarszej idei ubezpieczeń – wzajemności

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Co to takiego i jakie korzyści z tego wynikają?

Idea wzajemności to klucz zawieranych ubezpieczeń od czasów starożytnych, kiedy Kodeks Hammurabiego w kwestii ochrony majątku określił ramy pomocy wzajemnej.

Idea stara, prosta i szlachetna. W starożytności zapewniała materialną pomoc wzajemną pomiędzy uczestnikami karawan. W średniowieczu rzemieślnicy i kupcy korzystali z niej, zabezpieczając już nie tylko majątek, ale i to co najcenniejsze – czyli życie i zdrowie. W Polsce idea wzajemności zaczęła rozwijać się w XVIII i XIX w., gdy zaczęły powstawać towarzystwa ogniowe zabezpieczające pierwszych członków na wypa- dek pożaru. Spełniały one też inną rolę – skupiały one wokół siebie społeczność lokalną, tworząc grupy Polaków utrzymujących w sercach wartości patriotyczne, który w czasach zaborów były systematycznie tłumione.

W okresie międzywojennym na terenach Polski zakłady ubezpieczeń wzajemnych stanowiły większość wszystkich zakładów ubezpieczeniowych. Był nim również największy polski ubezpieczyciel. Zmiana nadeszła w okresie powojennym, kiedy to tłumiono wszelkie inicjatywy społeczne. W tym czasie zlikwidowano kilkadziesiąt towarzystw ubezpieczeniowych, często zmieniając je na własność państwową. W 1992 r. zmiana prawa ubezpieczeniowego umożliwiła prowadzenie działalności ubezpieczeniowej w dwóch formach:

  1. Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych
  2. Spółki akcyjnej.

Na świecie spośród największych ubezpieczycieli ponad połowę stanowią towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych. W Europie 25 proc., np. we Francji TUW ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI