Prezentacja: W czym pomaga bankom outsourcing IT?
Rozmowa z Mariuszem Sowińskim, ekspertem BSB Sp. z o.o. w obszarze outsourcingu
Czy inwestowanie w technologie IT to ciągle klucz do sukcesu biznesowego w banku?
– Niewątpliwie zaawansowane technologie IT są bankom niezbędne. Problem tylko w tym, czy bankowe systemy IT powinny być budowane i utrzymywane wewnątrz banku, czy dostarczane przez wyspecjalizowane firmy zewnętrzne jako usługi outsourcingowe. Jeszcze w minionej dekadzie stosowanie zaawansowanych technologii informatycznych w bankowości było elementem przewagi konkurencyjnej. Banki prześcigały się we wdrożeniach nowych, często kosztownych systemów informatycznych, aby uatrakcyjnić oferowane produkty i kanały ich sprzedaży, a także usprawnić zarządzanie w firmie.
Ten okres to epoka wdrożeń scentralizowanych systemów bankowych, hurtowni danych, systemów analitycznych wsparcia decyzji, a także elektronizacji i integracji kanałów dystrybucji produktów bankowych.
Wyścig wdrożeń w informatyce bankowej doprowadził do powstania w bankach cyfrowych twierdz, których utrzymanie, eksploatacja i bezpieczeństwo kosztuje miliony złotych rocznie i jest źródłem ryzyk operacyjnych, którymi coraz trudniej zarządzać. Dziś nowoczesny bank to „lekka” firma, która cały potencjał ekonomiczny i intelektualny angażuje w podstawową działalność biznesową, mnożąc przez to swoje zyski. Natomiast procesy wsparcia wydziela i oddaje do realizacji wysoko wyspecjalizowanym podmiotom, ograniczając przez to koszty prowadzonej działalności, zwiększając szybkość i elastyczność działania organizacji.
Jakie korzyści daje bankom outsourcing procesów IT?
– Pozwala bankowi skupić się na klientach, ofercie produktowej i zarządzaniu ryzykiem, pozostawiając profesjonalistom realizację funkcji wsparcia w postaci usług outsourcingowych świadczonych na ustalonym poziomie jakości.
Bank korzystający z outsourcingu w obszarze IT nie musi dzisiaj inwestować w ciągle zmieniające się technologie, ponosić kosztów utrzymania i stałego rozwoju własnych informatyków. Dzięki outsourcingowi ma dostęp do najnowszych rozwiązań informatycznych, a wyścig o miano najlepszego nie rozgrywa się na polu posiadanych technologii, ale w dziedzinie tworzenia i sprzedaży nowych produktów i optymalizacji wewnętrznych procesów przedsiębiorstwa.
Dzisiejszy poziom technologiczny systemów informatycznych pozwala bankom na korzystanie z aplikacji w outsourcingowym modelu SaaS (Software as a Service). Systemy, które najczęściej udostępnia się w ten sposób bankom to internetowe portale informacyjne, systemy obsługujące rachunki klientów oraz aplikacje do sprzedaży produktów bankowych w ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI