Prezentacja: Systemy centralne – zataczanie koła

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

System centralny to informatyczne serce każdego banku bez względu na jego wielkość. I jak wszystko podlega ewolucji. Trzeba jednak przyznać, że rozwój systemów centralnych przebiega nadzwyczaj szybko. Co więcej, ewolucja systemów centralnych w wielu kluczowych kwestiach zatacza koło, czerpiąc pomysły z pierwowzorów powstałych nawet 20 lat temu. A dlaczego - to właśnie będzie przedmiotem niniejszego artykułu.

Jacek Chylarecki, Consulting Director Software Mind S.A.
Sławomir Samek, Consultant Software Mind S.A.

Cofnijmy się zatem dwadzieścia lat wstecz, tj. do początków polskiej bankowości opartej na systemach informatycznych. Przełomowym punktem w tej historii było powołanie Krajowej Izby Rozliczeniowej w 1991 r., a trzy lata później produkcyjne uruchomienie systemu ELIXIR.

Znamienna data, bo zrewolucjonizowała rynek bankowy, skracając czas wzajemnych rozliczeń z kilku dni do kilku godzin. Wydarzenie to spowodowało jeszcze jedną rzecz – początek dynamicznej informatyzacji banków w Polsce. To wtedy swój początek miała większość polskich systemów bankowych, tj. GryfFBank, ZORBA, Bankier, DefBank. Wszystkie na początku miały jedną wspólną cechę – były to systemy w pełni oddziałowe, tzn. posiadały własne instalacje w oddziałach banków oraz wymagały w każdym oddziale oddzielnej infrastruktury sprzętowej i systemowej niezbędnej do działania danego oddziału banku. Naturalnie w ustalonych cyklach (zazwyczaj na koniec dnia) wszystkie dane z oddziałów trafiały do systemu centralnego, w którym były przetwarzane. Co więcej ten sam proces przetwarzania był powtarzany w każdym z oddziałów z osobna. Specyfiką tego systemu było także przypisanie klienta i jego rachunku do oddziału, brak możliwości jego obsługi w innych oddziałach, multiplikowana infrastruktura sprzętowa, liczna kadra informatyków do obsługi złożonej sieci oddziałów. Z dzisiejszej perspektywy globalnej sieci, szybkich łączy i wydajnych komputerów takie rozwiązania nie mają większego uzasadnienia jednak kilkanaście lat temu, kiedy każdy kilobit/s łącza pomiędzy oddziałem banku a centralą był w cenie złota, a wydajność ówczesnych serwerów dorównuje dzisiejszym netbookom było to ekonomicznie uzasadnione. Na zmiany nie trzeba było długo czekać. Pod koniec lat 90. na rynku bankowym pojawiają się pierwsze wdrożenia systemów scentralizowanych. Najważniejsze cechy charakterystyczne tych systemów, to:

  • jedna instancja systemu centralnego,
  • oddziały podłączone on-line do systemu w centrali banku, odmiejscowienie rachunku klienta -klient może wpłacać i wypłacać pieniądze w dowolnym oddziale naszego banku,
  • uproszczona infrastruktura sprzętowa dzięki wyeliminowaniu lokalnych instalacji w oddziałach, zastępując ją stałym, szybkim połączeniem do centrali banku.

Jak ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI