Prezentacja: Smartfon zastąpi portfel

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2013.06.foto.142.150xMichał Kisiel, analityk Bankier.pl, przekonuje, że na rynku płatności mobilnych kolejnych graczy będzie przybywać. Jednak trudno oczekiwać, że szybko wył oni się mityczny "standard płatności mobilnych", który zdobędzie na tyle dużą przewagę na rynku, że zdominuje krajobraz. Rozmawiał z nim Adam Żółw.

Co możemy powiedzieć o r ynku płatności mobilnych w Polsce?

– Polski rynek płatności mobilnych, mimo kilkuletniej już historii, jest na wczesnym etapie rozwoju. Można na nim wyróżnić kilka kategorii graczy. Pierwsza to systemy lokujące się w rynkowych niszach, takich jak mikropłatności za parkingi, bilety itp. – SkyCash i mPay. Gracze ci mają za sobą kilka lat działalności, ale jej sk ala nie jest olbrzymia – obsługują po ok oło 200 tys. klientów każdy. Drugim liczącym się graczem są operatorzy telefonii komórkowej, którzy wspólnie z bank ami i organizacjami kartowymi proponują mobilne portfele NFC. Od startu pod koniec zeszłego roku projekty Orange i T-Mobile zdołały przyciągnąć do siebie zaledwie kilkanaście tysięcy klientów. Trzecia grupa to przedsięwzięcia bankowe – IKO PKO BP i ostatnia premiera, czyli PeoPay Pekao S.A. IKO ma ponad 30 tys. aktywnych klientów, mimo zaledwie kilku miesięcy historii. Poza wymienionymi systemami jest jeszcze kilka inicjatyw, ale można powiedzieć, że w płatnościach mobilnych do poziomu masowej popularności jest jeszcze daleko.

Jak będą się rozwijały m-płatności? Jaki jest trend?

– Wydaje się, że kluczowym słowem jest tutaj „różnorodność”. Na rynku działa jednocześnie kilka modeli płatności mobilnych i w najbliższym czasie będą one funkcjonować równolegle. Co więcej, kolejnych graczy będzie przybywać. Trudno oczekiwać, że szybko wyłoni się mityczny „standard płatności mobilnych”, który zdobędzie na tyle dużą przewagę na rynku, że zdominuje krajobraz.

Jednym z wartych obserwowania trendów jest zachowanie akceptantów. W niektórych krajach pojawiają się inicjatywy, wysuwane przez handlowców. Przykładem może być przymierze MCX w USA, w którym bierze udział m.in. sieć Wal-Mart. W Polsce własny system płatności mobilnych tworzy Biedronka. To interesujący zwrot akcji – podmioty do tej pory będące raczej odbiorcą rozwiązań narzucanych przez innych uczestników rynku, dziś zaczynają odgrywać aktywną rolę w ich budowaniu.

Szczególnie istotną kwestią staje się ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI