Prezentacja: Nowoczesny Bank Spółdzielczy 28 Quo vadis core banking?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Banki spółdzielcze nie dość, że w dużej mierze uniknęły efektów ostatniego kryzysu gospodarczego, to wciąż bardzo prężnie się rozwijają, dotrzymując kroku bankom komercyjnym. Jak dużo swojego sukcesu zawdzięczają rozwiązaniom technologicznym?

Katarzyna Łukasiak; Adam Urban

Systemy centralne W badaniu obecnego stanu i kierunków rozwoju systemów IT w polskich bankach spółdzielczych, przeprowadzonym przez Wydawnictwo CPBiI we współpracy z miesięcznikiem „Nowoczesny Bank Spółdzielczy” i portalem aleBank.pl na wniosek rady programowej Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej w pierwszym kwartale 2013 roku, ocenie zostało poddanych siedem kategorii szczegółowych oraz ogólne zadowolenie z eksploatowanych przez banki spółdzielcze systemów centralnych. Ogólnie banki są zadowolone ze swoich systemów – ponad 80 proc. przebadanych ocenia swoje systemy dobrze lub bardzo dobrze. Zdecydowanie najsilniejszymi cechami systemów typu core banking są ich funkcjonalność, wydajność i niezawodność. Trochę gorzej ocenione zostało wsparcie od dostawcy systemu i dopasowanie systemu do potrzeb, rozumiane jako szybka reakcja na zmiany rynku – a wiadomo, że tylko wtedy bank może być konkurencyjny, jeśli szybko wdraża nowe produkty. A jeśli nie może zrobić tego sam, oczekuje realnego wsparcia od dostawcy. Krótki time-to-market produktów oraz intuicyjna obsługa klienta, czyli również szybka i bezbłędna, to klucz do zwiększenia sprzedaży. Najwięcej do życzenia pozostawiają intuicyjność obsługi systemu oraz koszty jego utrzymania.

Podsumowując najsilniejsze i najsłabsze strony systemów centralnych w sektorze spółdzielczym należy podkreślić, iż część ankietowanych dopasowanie systemu do potrzeb uważa za jego najsilniejszą cechę, a część za najsłabszą. Skąd taki dysonans? Część ankietowanych nie ma skali porównawczej z innymi systemami centralnymi. Obecna funkcjonalność pozwala na działalność operacyjną i biznesową banku, a najczęstszym blokerem, jeśli chodzi o nowe funkcjonalności, czy też nowy system, jest oczywiście budżet, który bank może przeznaczyć na rozwój.

Funkcjonalność systemów

Najpowszechniej eksploatowaną przez banki aplikacją jest bankowość internetowa (aż 98 proc. ankietowanych), co nie jest osobliwością w dzisiejszej dobie rozwoju technologicznego. Zaskakujące natomiast jest to, że prawie 75 ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI