Prezentacja: Mariusz Hildebrand – „Bezpieczny klient – Bezpieczny bank” Nasza oferta to nie chwyt marketingowy

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Rozmowa z Mariuszem Hildebrandem, prezesem zarządu InfoMonitora Biura Informacji Gospodarczej SA

Panie prezesie, na czym polega wyjątkowość waszej oferty?

– Zanim omówię program, którego istota zawiera się w nazwie „Bezpieczny klient – Bezpieczny bank”, chcę przypomnieć, że unikatowość naszej oferty wynika z dostępu InfoMonitora do bankowych baz danych, zarówno Biura Informacji Kredytowej SA, jak i Związku Banków Polskich. Jako jedyni na rynku legitymujemy się tego rodzaju relacjami, dlatego też konkurencja, przynajmniej w odniesieniu do tego obszaru, nie dysponuje podobną ofertą.

Wspomniana możliwość dostępu do bankowych danych pozwala nam udostępniać przedsiębiorcom komplementarne rozwiązanie, w postaci przekrojowego przeglądu rynku. To ewenement w polskich realiach.

Specyfika danych gromadzonych w Biurze Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor), polega na tym, że możemy przetwarzać i udostępniać jedynie informacje odzwierciedlające stan zadłużenia przeterminowanego, które istnieje w chwili sprawdzania wiarygodności danego konsumenta czy przedsiębiorcy, czyli dysponujemy aktualną fotografią monitorowanego podmiotu. Z chwilą spłaty zadłużenia, opuszcza on listę dłużników BIG InfoMonitor.

To ważny element motywujący do regulowania zobowiązań, pozwalający unikać swoistej stygmatyzacji i odzyskać wiarygodność na rynku.

Jakie stąd płyną wnioski?

Jeśli gromadzone w naszej bazie informacje wykazują wysoką rotację, to jest to dowód na efektywność tzw. miękkiej windykacji. Dłużnik został zmobilizowany do spłaty zaległych zobowiązań. Wierzyciel odzyskał należność a dłużnik przekonał się, że warto być uczciwym i sumienie wywiązywać się z przyjętych powinności, gdyż nierzetelność może kosztować nawet eliminację z rynku. Rynek wymiany informacji gospodarczych dowiódł, że rzetelność kupiecką budowaną latami można szybko utracić. Dotychczasowe doświadczenia potwierdzają, że korzystanie z informacji gospodarczej przez przedsiębiorców cywilizuje obrót gospodarczy. Oferujemy przedsiębiorcom dostęp do około 4 mln danych, w tym ponad 200 tys. danych własnych. Wysokie zainteresowanie naszą bazą potwierdza dynamiczny przyrost pobieranych raportów.

Usługi InfoMonitora, obok funkcji windykacyjnej, dostarczają danych do analizy ryzyka oraz unikania współpracy z nierzetelnymi płatnikami.

Program „Bezpieczny klient – Bezpieczny bank” ma służyć podnoszeniu bezpieczeństwa banku i całego obrotu gospodarczego. Odpowiedzialne i świadome zarządzanie ryzykiem przez przedsiębiorcę współpracującego z bankiem, a zwłaszcza przez kredytobiorcę, to niezmiernie ważny element w ocenie jego kondycji finansowej przez bank. Dlatego tak istotne jest, by przedsiębiorca z własnej inicjatywy lub w wyniku zachęty ze strony banku podjął współpracę z BIG InfoMonitor. To pozwala mu na działalność z rzetelnymi partnerami, a tym samym redukuje możliwe ryzyka i przyszłe transakcje stają się bezpieczne.

Coraz więcej podmiotów korzysta z informacji gospodarczej. Weryfikowanie potencjalnych partnerów to praktyka zapewniająca bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ocenę ryzyka transakcyjnego, którego wszak do końca wyeliminować się nie da. Wyjątkowość oferty, o której dziś rozmawiamy, redukuje je do minimum sprowadzającego się do zdarzeń losowych.

Kto na tym korzysta?

W pierwszym rzędzie przedsiębiorca, poprzez świadome zarządzanie ryzykiem. Weryfikacja kontrahenta przed transakcją jest bardzo istotna. Poza tym skuteczne odzyskiwanie należności w ramach miękkiej windykacji poprawia jego kondycję i płynność finansową. Po drugie, korzysta bank, bo ogranicza możliwość niewypłacalności kontrahentów kredytobiorcy. Po trzecie, rynek, który poprzez poprawę bezpieczeństwa obrotu, ożywia gospodarkę, pobudza wzrost dokonywanych transakcji i tym samym bazę podatkową. Mamy tu bowiem do czynienia ze sprzężeniem zwrotnym. Informacja o dłużniku trafiająca do naszej bazy mobilizuje go do spłaty zobowiązań, gdyż w razie utraty wiarygodności kredytowej, nie uzyska wsparcia ze strony banku. Banki poprzez Biuro Informacji Kredytowej, mają bowiem dostęp do danych z bazy InfoMonitora i w pełnym zakresie z tych możliwości korzystają. W ten sposób pozyskują wiedzę o zadłużeniu przedsiębiorców w innych niż banki segmentach rynku. Informacje te znakomicie wzbogacają zasoby danych niezbędnych do zarządzania ryzykiem. Przedsiębiorca korzystający z narzędzi nowoczesnego zarządzania biznesem, to dla banku klient o niższym ryzyku, a zatem i niższych kosztach obsługi. To nie tylko ułatwia mu dostęp do oferty bankowej, lecz czyni ją tańszą, a przez to przedsiębiorca ma możliwość poprawienia swojej pozycji konkurencyjnej. Jednocześnie im więcej klientów bank zachęci do współpracy z InfoMonitorem, tym skala możliwej redukcji ryzyka banku będzie większa, a to oznacza wzrost możliwości oferowania tańszych usług i także poprawy konkurencyjności oferty. Jak widać, korzyści odnoszą zarówno banki, jak i ich klienci. Zatem hasło naszego programu „Bezpieczny klient – Bezpieczny bank”, znajduje praktyczne potwierdzenie w realiach gospodarczych.

Czy taka filozofia nie jest sprzeczna z wolnością gospodarczą?

W żadnym razie. InfoMonitor nie ma żadnych możliwości prowadzenia działań, które naruszałyby swobodę działalności gospodarczej. Jak wspomniałem na wstępie, nasz program jest korzystny dla obu stron, do których jest adresowany – czyli banku i przedsiębiorcy. To od banków i przedsiębiorców zależy, czy i w jakim zakresie zechcą z niego skorzystać. Także banki niczego w tym względzie nie nakazują, a jedynie w ramach doradztwa finansowego podpowiadają swoim klientom, jak można skuteczniej ograniczać ryzyko.

Muszę z satysfakcją przyznać, że coraz powszechniej program „Bezpieczny klient – Bezpieczny bank” jest postrzegany łącznie jako narzędzie, które podnosi bezpieczeństwo klienta i jego banku. Kolejność nie oznacza hierarchii celów, lecz wynika z opisanego następstwa zdarzeń gospodarczych.

Jak Pan ocenia efektywność programu?

Za kryterium oceny efektywności rynkowej naszej oferty przyjęliśmy liczbę odwiedzin baz danych InfoMonitora ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI