Prezentacja: Czy faktura elektroniczna to przyszłość?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

wysocki.jacek.01.150xNowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga ciągłych zmian w procesach technologicznych i organizacyjnych, skutkujących wzrostem konkurencyjności i uzyskaniem pozytywnego wizerunku rynkowego. W tym kontekście wdrożenie faktury elektronicznej i rozwiązań wpierających jej obsługę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa stanowi przełom w zakresie optymalizacji procesu fakturowania, przyśpieszenia rozliczeń pieniężnych w obrocie gospodarczym oraz pozytywnego wizerunku w oczach klientów.

Jacek Wysocki
Ekspert, Linia biznesowa zarządzanie dokumentacją w Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A.

Praca z fakturami elektronicznymi przynosi firmie realne oszczędności czasowe i finansowe, a ich przetwarzanie jest bezpieczne, efektywne i przyspiesza proces akceptacji faktur, eliminując na przykład błędy pojawiające się przy ręcznym wprowadzaniu danych. Przykładowo, koszt obsługi jednego tysiąca faktur elektronicznych, wraz z uwzględnieniem kosztów zakupu certyfikatu kwalifikowanego, dystrybucji do odbiorcy i przechowywania w elektronicznym archiwum przez okres sześciu lat jest ponad trzykrotnie niższy niż przygotowanie i dystrybucja tej samej liczby faktur papierowych – biorąc pod uwagę tylko zakup znaczków, kopert i papieru, a pomijając wydruk i przechowywanie faktur papierowych. Oczywiście, im więcej faktur elektronicznych będzie generowanych, tym większe będą potencjalne oszczędności. Efekt ten będzie najbardziej widoczny w przypadku organizacji, które prowadzą regularną sprzedaż towarów i usług lub należą do wierzycieli masowych, funkcjonujących między innymi w branżach: usługowej, handlowej, telekomunikacyjnej, finansowej, ubezpieczeniowej, energetycznej, nieruchomościach, transportowej oraz administracji publicznej.

Wciąż za mało

Korzystanie z faktur elektronicznych daje też możliwości automatycznego zaczytywania metadanych opisujących eFaktury do systemów finansowo- księgowych po stronie odbiorców i wystawców.

Poziom rozwoju eFaktury w Polsce jest nadal daleki od oczekiwań, co pokazują przeprowadzane badania (np. przez firmę Itella Information czy ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o.), z których wynika, że faktury elektroniczne stosuje zaledwie niewielki odsetek ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI