Prezentacja: Biznesowe platformy społecznościowe

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2013.09.foto.056.a.150xRozmowa z Bożeną Skibicką, doktorem nauk ekonomicznych, prezesem zarządu MIS S.A.

Od ponad 20 lat Pani firma wspiera przedsiębiorstwa i instytucje, oferując rozwiązania informatyczne usprawniające ich funkcjonowanie. Jak przez ten okres zmieniły się potrzeby?

– Kiedyś informatyka wspierała głównie kadrę zarządzającą w procesach podejmowania decyzji w podstawowych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa: produkcji, magazynu, finansów i płac, sprzedaży. Oczywiście tego typu wsparcie nadal jest ważne i potrzebne. Musimy mieć jednak świadomość, że na naszych oczach upada stary hierarchiczny porządek, a świat wokół nieustannie się zmienia. Zmiany te idą w kierunku realnego wypływu na rozwój i kierunki działania firmy wszystkich członków organizacji, nie tylko zarządów i kadry kierowniczej. Platformy społecznościowe mogą pomóc nam oswajać zmiany, elastycznie się do nich dostosowywać oraz zarządzać największym kapitałem firm – wiedzą.

 

Jaka jest więc przyszłość rozwiązań IT?

– Przyszłość to zintegrowane środowiska informatyczne, połączone z biznesowymi platformami społecznościowymi: proste, intuicyjne, elastyczne, takie, które pozwolą stworzyć kulturę pracy zapewniającą wymianę wiedzy, kompetencji, informacji. Jeśli firmie uda się stworzyć środowisko, w którym pracują mądrzy, kreatywni, współpracujący ze sobą, dzielący się wiedzą ludzie, to będzie ona działać sprawnie i efektywnie, zgodnie z założoną strategią. Mało tego, wiedza specjalistów zostanie w firmie, nawet wówczas, gdy oni sami zdecydują się na inną zawodową drogę. W nowej kulturze organizacyjnej korzyści odniosą też sami pracownicy, którzy będą mieli szansę nieustannie podnosić swoje kompetencje, ucząc się od kolegów i dzieląc się swoim własnym doświadczeniem.

Brzmi to trochę jak bajka. Czy realnie rzecz biorąc, możliwe jest stworzenie tak działającego przedsiębiorstwa?

– Takie przedsiębiorstwa już są i działają w oparciu o społecznościowe platformy biznesowe – nawet w tak konserwatywnych branżach jak bankowość. Proszę sobie wyobrazić, że TD Bank, szósty pod względem wielkości bank Ameryki Północnej, postanowił otworzyć swoje oddziały w niedzielę. Decyzja spotkała się z dużym oporem ze strony pracowników. Po otwartej dyskusji na wewnętrznym forum społecznościowym pracownicy banku uznali rację kierownictwa i zgodzili się na zmianę godzin pracy, widząc w tym korzyść dla klientów, banku i siebie samych. Musimy pamiętać, że mimo kryzysu, firmy muszą dbać o swoich specjalistów, a nic tak nie przywiązuje do firmy jak świadomość przynależności do jednej społeczności, skupionej wokół wspólnych celów, a także poczucia, że to „ja” mam wpływ na to, jak funkcjonuje, jak prezentuje, i jaką opinię ma moja firma. Rozwiązania społecznościowe ułatwiają budowanie takich relacji nie poprzez z góry narzucone, sloganowe hasła i komunikaty, ale poprzez osobiste, naturalne więzi.

Dowiedz się więcej:

Wrocław: al. Armii Krajowej 61,
50-541 Wrocław,
tel. (71) 326 16 20, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI