Prezentacja: BIK S.A.: Duże kredyty konsumpcyjne

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Udział dużych kredytów w akcji kredytowej banków jest marginalny w ujęciu ilościowym, ale wartościowo w niektórych latach stanowił trzecią część nowo udzielanych kredytów. Za duży kredyt uważamy tu kredyty od 100 tys. zł wzwyż.

Trudno zgadnąć, na jakie cele zaciągane są te kredyty. Prawdopodobnie na droższe samochody, ale dealerzy twierdzą, że nie są to częste przypadki. Drogie samochody finansuje się raczej w leasingu. Udział banków samochodowych w sprzedaży dużych kredytów jest tylko trochę wyższy od udziału w sprzedaży kredytów konsumpcyjnych ogółem. Duże kredyty w większości są prawdopodobnie kredytami „na działalność”, przy których właściciel decyduje się zadłużyć się jako osoba fizyczna. W sumie kredyty duże stanowią 23 proc. wartości portfeli kredytów konsumpcyjnych w bankach (bez kart i linii). Co więcej, wartość portfela dużych kredytów w bankach stale rośnie, co pokazuje wykres 1. Na koniec I kwartału 2011 r. wartość portfela dużych kredytów wyniosła 22,3 mld zł. Natomiast wartość portfeli kredytów konsumpcyjnych(wykres 2) mniejszych (poniżej 100 tys. zł) stabilizuje się na poziomie 96 mld zł.

Oznacza to, że lekki wzrost wartości portfela kredytów konsumpcyjnych, o których się mówi w oficjalnych statystykach, ma miejsce wyłącznie w kategorii kredytów powyżej 100 tys. zł, a kredyty te prawdopodobnie w niewielkiej części finansują konsumpcję. Wartość nowo udzielanych (sprzedaż) kredytów konsumpcyjnych jest niestabilna, co widać na wykresie 3. Wzloty i spadki wartości sprzedaży wynikają z niestabilnej – ilościowo i wartościowo – sprzedaży bardzo dużych kredytów.

Na wykresie 3 słupkami oznaczona jest wartość sprzedaży dużych kredytów konsumpcyjnych w poszczególnych miesiącach lat 2005-2011, zaś linią oznaczona jest średnia wartość ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI