Prawo: Negocjacje

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

kf.k2.2012.foto.026.150xW branży księgarskiej czy wydawniczej każdy negocjuje z każdym. Autor z wydawcą, wydawca z autorem, drukarz z dostawcą papieru, wydawca z hurtownikiem, księgarz z wydawcą, hurtownik z księgarzem.

Elżbieta Brach

Negocjacjom podlega wszystko: od terminów druku po rabaty, od liczby stron tekstu po liczbę dni zapłaty po sprzedaży książki, od terminu złożenia tekstu do redakcji po termin zwrotu książek po promocji w sieciach księgarskich, od terminu zapłaty za rozliczony towar do dodatkowego rabatu po sprzedaży powyżej wynegocjowanej liczby sprzedanych egzemplarzy, od wysokości nakładu po prawo zwrotu niesprzedanych egzemplarzy lub brak takiego prawa.

odczas rozmów handlowych padają argumenty nie do odparcia, stawiane są pytania, na które wszyscy zgromadzeni przy stole negocjacyjnym znają odpowiedzi. Księgarz na prośby wydawcy, by lepiej eksponował właśnie książkę z jego wydawnictwa odpowiada, że księgarnia nie z gumy i nie ma miejsca na każdy nowy tytuł ukazujący się na rynku. Hurtownik argumentuje, że ponosi koszty magazynowania i dostawy książek do księgarni i dlatego rabat który otrzymał od wydawcy jest za niski. Wydawca wyznaje, że ponosi całe ryzyko wydania książki od pomysłu aż po sprzedaż ostatniego egzemplarza lub jego likwidację poprzez zmielenie na makulaturę. Autor narzeka na niskie honoraria niewypłacane w terminie; drukarz na opóźnienia w terminie zapłaty za wykonany druk czy zmianę gatunku zamawianego przez wydawcę papieru, z pozyskaniem którego jest coraz większy problem.

Goniliśmy, ale rozpadły się, jedne po ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI