Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Prawie 75 proc. inwestorów ocenia potencjalne transakcje z perspektywy ESG

19.07.2024 14:57
Prawie 75 proc. inwestorów ocenia potencjalne transakcje z perspektywy ESG
Źródło: Deloitte
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Niemal sześć na dziesięć firm dokonuje pomiaru wpływu transakcji M&A na profil ESG spółki. Jak wynika z drugiej edycji raportu „2024 ESG in M&A Trends Survey. Rising influence of ESG” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, największą świadomością w kwestii rosnącego wpływu czynników środowiskowych i społecznych na wycenę charakteryzuje się sektor TMT, finansowy oraz dóbr konsumenckich. Ponad 80 proc. inwestorów zapłaciłoby co najmniej 3 proc. więcej za przejmowaną spółkę, gdyby mieli świadomość, że jej polityka w zakresie ESG wzmocni ich własną, poinformowała Firma.

ESG pomaga firmom zrównoważyć rozwój ekonomiczny z odpowiedzialnością społeczną i ekologiczną. Przedsiębiorstwa mogą w ten sposób lepiej zarządzać ryzykiem, minimalizując negatywne skutki działalności na środowisko oraz społeczeństwo.

Wdrażanie strategii ESG wspiera również innowacje i rozwój odpowiedzialnych praktyk, a to z kolei wzmacnia przewagę konkurencyjną danego podmiotu i jego wartość w oczach inwestorów.

Według badania Deloitte aż 57 proc. podmiotów, które myślą o sprzedaży, dokonuje pomiarów ESG przy pomocy jasno określonych mierników, podczas, gdy dwa lata temu takie działania deklarowało 39 proc. ankietowanych.

Wzrost ten jest widoczny szczególnie w grupie firm z branży technologii, mediów i telekomunikacji, usług finansowych oraz dóbr konsumenckich. Więcej niż trzy czwarte organizacji (78 proc.) ma bardzo dużą wiarę w swoje umiejętności w kwestii oceny swojego profilu ESG.

Aż 97 proc. sprzedających uważa się za bardzo dobrze lub dobrze przygotowanych do omówienia wpływu ESG na wartość ich firmy, co oznacza wzrost o 13 p.p. w stosunku do edycji badania z 2022 r.

Jego wyniki wskazują również na zwiększone zaufanie samych nabywców do oceny profilu ESG przejmowanej firmy. Respondenci wyrażający „bardzo wysoki” lub „wysoki” poziom tego zaufania wzrósł w ciągu dwóch lat o 17 p.p. do 91 proc.

Czytaj także: Bank Ochrony Środowiska wspiera MŚP w procesie zielonej transformacji

Fundusze private equity inwestują w ESG

Podejście do ESG różni się w zależności od branży. Najbardziej świadome skutków zmian klimatycznych są sektory usług finansowych (52 proc.) oraz opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych (53 proc.). W rezultacie organizacje z tych branż kładą większy nacisk na ESG niż inne w realizacji strategii fuzji i przejęć – odpowiednio 69 proc. i 60 proc. odpowiedziało, że ma to istotne znaczenie.

Z drugiej strony potencjalni nabywcy są skłonni zrezygnować z transakcji z powodu niezadowalającego profilu ESG firmy z sektora TMT (82 proc.) i tych z portfela funduszu private equity (80 proc.).

W raporcie zarysowały się również różnice regionalne w podejściu do kwestii ESG w realizacji strategii M&A. Największą świadomość w tym względzie mają respondenci z Europy i Bliskiego Wschodu, gdzie 99 proc. z nich odpowiedziało, że ten wpływ ocenia jako bardzo wysoki lub wysoki. Podobnie było wśród ankietowanych w Ameryce Północnej. W regionie Azji i Pacyfiku odsetek wynosił 96 proc.

Badanie wykazało również, że fundusze private equity zwracają uwagę na obszar ESG w swoim portfelu inwestycyjnym. 14 proc. ankietowanych reprezentujących ten sektor bada kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego przy każdej transakcji, 10 proc. deklaruje, że robi to przy większości z nich (powyżej 80 proc. umów), a 48 proc., że dokonuje takiej oceny w przypadku 50-80 proc. transakcji.

– W ostatnich latach zaszła ogromna zmiana zarówno w świadomości, jak i podejściu funduszy private equity do kwestii zrównoważonego rozwoju. Ta transformacja to skutek m.in. nowych przepisów i decyzji organów regulacyjnych, które wymagają coraz dokładniejszego raportowania kwestii ESG.

Powinna to być wskazówka dla firm, które chciałyby się znaleźć w orbicie zainteresowania funduszy PE, aby nie lekceważyły mierzenia swojego wpływu na klimat, społeczeństwo oraz dbania o ład korporacyjny – mówi Julia Patorska, partnerka, liderka zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej, Deloitte.

Czytaj także: PARP wspiera finansowo MŚP we wprowadzaniu gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ)

Dbanie o zrównoważony rozwój podnosi wartość wyceny

W strategii fuzji i przejęć ESG to coś więcej niż tylko czynnik mający wpływ na to, czy zawierać potencjalną transakcję. Ulepszanie profilu ESG firmy decyduje o tym, jakich ofert szukać w pierwszej kolejności. Prawie trzy czwarte (74 proc.) badanych twierdzi, że ocenili inwestycje z tej perspektywy, kiedy poszukiwali lub pozyskiwali cele akwizycyjne.

Natomiast ponad dwie trzecie (67 proc.) stosowało tę samą strategię przy okazji zbycia aktywów. Te wartości stanowią zauważalny wzrost w stosunku do wyników odnotowanych w 2022 r., gdy takiej odpowiedzi udzieliło odpowiednio 52 i 47 proc. ankietowanych.

– Wysokie standardy środowiskowe i społeczne mogą zwiększyć atrakcyjność firmy dla potencjalnych nabywców, ponieważ świadczą o jej zrównoważonym i odpowiedzialnym podejściu do biznesu. Organizacje z dobrymi wynikami ESG często mają lepsze wyniki finansowe oraz niższe ryzyko regulacyjne, co może być korzystne dla nowych właścicieli.

Silne praktyki ESG mogą ułatwić proces integracji po przejęciu, dzięki istniejącym już procedurom i wartościom zgodnym z oczekiwaniami rynku oraz społeczeństwa. Dodatkowo, jeżeli spółka nie ma wprowadzonych standardów ESG zostanie to zdyskontowane w wycenie – mówi Arkadiusz Strasz, partner w dziale doradztwa finansowego, M&A Transaction Services, Deloitte.

Prawie 83 proc. respondentów twierdzi, że zapłaciliby co najmniej 3 proc. więcej przejmowanej spółce, gdyby mieli świadomość, że jej polityka w zakresie ESG wzmocni ich własną. Oznacza to wzrost o 21 p.p. w porównaniu do wyników z 2022 r.

Z drugiej strony, im słabszy profil ESG, tym wycena może być niższa. Dwie trzecie badanych liderów stwierdziło, że dążyłoby do obniżenia jej wysokości co najmniej 3 proc., jeżeli firma, której przejęciem są zainteresowani, nie wykazuje aktywności na polu ESG. W porównaniu z rokiem 2022 r. udział organizacji, które twierdzą, że nie zdecydowały kontynuować przejęcia z powodu obawy wynikającej z podejścia do ESG podmiotu docelowego, wzrósł o 23 p.p., do 72 proc.

***

O raporcie:

Raport Deloitte powstał w oparciu o badanie inwestorów, w tym osób zarządzających funduszami private equity z USA, Europy, Bliskiego Wschodu oraz regionu Azji i Pacyfiku. Respondenci reprezentowali różne branże. W badaniu wzięli udział menedżerowie reprezentujący firmy o przychodach co najmniej 500 mln dolarów oraz fundusze private equity zarządzające aktywami o wartości co najmniej 1 mld dolarów. Pierwsza edycja raportu powstała w 2022 roku, obecna obejmuje badanie przeprowadzone na początku 2024 roku.

Pełny Raport do pobrania tutaj

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Arkadiusz StraszDeloitteESG / Environmental, Social and corporate GovernanceInwestycjeJulia PatorskaM&A / mergers and acquisitions / fuzje i przejęciaPrivate equityZielona transformacjaZielone finanseZrównoważony rozwój
Autor

Zobacz także

Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy
Fabryka - przemysł
2,6 mld zł zaległych zobowiązań najbardziej energochłonnych sektorów polskiej gospodarki
FTB 2025, Natasza Caban, żeglarka, podróżniczka i wolontariuszka
Natasza Caban Tajemniczym Gościem Specjalnym Kongresu FTB
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}