Praktyczna edukacja finansowa najlepszym prezentem na Dzień Dziecka
Wakacje, rower i telefon - to trzy najczęściej wybierane przez dzieci poniżej 13. roku życia cele oszczędzania w ramach PKO Junior. W ciągu niespełna roku 110 tysięcy dzieci założyło 330 tysięcy wirtualnych skarbonek, dzięki którym uczą się jak wytrwale i skutecznie oszczędzać na wymarzone cele.
Około 5 milionów Polaków nie ma jeszcze 13 lat. Dla tych młodych ludzi, urodzonych i wychowywanych w erze ogólnodostępnego internetu i nowoczesnych technologii, korzystanie z komputera czy smartfona jest zupełnie naturalne. Ta intuicyjna umiejętność i fascynacja technologiami może być wykorzystana także w kontekście edukacji finansowej, którą PKO Bank Polski realizuje między innymi poprzez ofertę PKO Junior. Składa się na nią nie tylko „dorosłe” konto osobiste, lecz także szereg dodatkowych atrakcji i narzędzi, takich jak możliwość zakładania skarbonek, planowania wydatków i oszczędności, inicjowania przelewów i doładowań telefonu, zdobywania odznak, czy realizowania wyzwań stawianych przez rodziców. W ciągu niespełna roku funkcjonowania oferty na rynku, swoją pierwszą przygodę z bankowością rozpoczęło już 110 tysięcy dzieci poniżej 13 roku życia.
– Tak duże zainteresowanie ofertą PKO Junior pokazuje, że dzieci i rodzice czekali na rozwiązanie, które pozwala na praktyczną edukację finansową. Jest ona bardzo istotna już od momentu, w którym dziecko zaczyna rozumieć pojęcie pieniądza, czyli od 4. roku życia. Za kilka czy kilkanaście lat nasze dzieci będą musiały podejmować znacznie poważniejsze decyzje finansowe i wtedy wpojone w młodości nawyki i wiedza okażą się bezcenne – podkreśla Michał Macierzyński, Dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim.
Statystyki PKO Junior pokazują, że dotychczas najwięcej kont dla najmłodszych otworzyli mieszkańcy województw: śląskiego, mazowieckiego i wielkopolskiego (odpowiednio 14%, 11% i 10%). 70% PKO Kont Dziecka zostało założonych wspólnie z mamą, 30% – z tatą. Dzieci korzystające z serwisu PKO Junior otworzyły już aż 330 tysięcy wirtualnych skarbonek, dzięki którym oszczędzają na wakacje, rower, telefon, tablet, laptop, klocki czy gry. Wirtualne skarbonki pełnią niezwykle istotną rolę w kształtowaniu ich inteligencji finansowej i umiejętności zarządzania budżetem.
W rozwijaniu dobrych nawyków ekonomicznych pomagają wprowadzone do oferty PKO Banku Polskiego w kwietniu br. karty przedpłacone PKO Junior. Dzięki nim najmłodsi mogą wygodnie i bezpiecznie dysponować swoimi oszczędnościami bez konieczności posługiwania się gotówką. Jest to pierwszy tego typu produkt bankowy w Polsce, a także jeden z nielicznych na świecie. Karty PKO Junior są dostępne w postaci klasycznego plastiku oraz naklejek zbliżeniowych, zaś jeszcze przed wakacjami Bank udostępni je w formie gadżetów płatniczych – silikonowych breloków i pluszowych żyraf.
Oferta PKO Junior jest uzupełnieniem prowadzonych przez Bank od wielu lat Szkolnych Kas Oszczędności (SKO), programu edukacji ekonomicznej dzieci w wieku 6-13 lat. W zrewitalizowanym i przeniesionym do internetu SKO swoje rachunki ma już 150 tysięcy dzieci, zaś ogółem w programie SKO uczestniczy co trzecia szkoła podstawowa w Polsce (ponad 4,6 tysiąca placówek oświatowych).
Kompleksową ofertę PKO Banku Polskiego dla dzieci i rodziców uzupełnia Lokata Pierwszy Kapitał, przygotowana z myślą o rodzicach dzieci w wieku 0-12 lat. Pierwszy Kapitał pozwala na długoterminowe, 12-letnie oszczędzanie środków z myślą o zabezpieczeniu finansowym dzieci w przyszłości. Cel oszczędzania jest dowolny i zależy wyłącznie od rodzica – zgromadzone środki można przeznaczyć na przykład na studia, pierwszy samochód czy wkład własny na mieszkanie dla dziecka. Oszczędzanie jest możliwe w 5 programach oszczędzania. W ciągu 7 miesięcy klienci otworzyli ponad450 tysięcy takich lokat.
Dla młodych, którzy ukończyli 13 lat, ale nie są jeszcze pełnoletni, Bank oferuje darmowe PKO Konto Pierwsze z możliwością bezprowizyjnej wypłaty gotówki ze wszystkich bankomatów w Polsce i na świecie.
Źródło: PKO Bank Polski