Ponad 70 procent Europejczyków kupowało w Internecie w 2020 roku
W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie z 2020 r. 89% obywateli UE w wieku od 16 do 74 lat korzystało z Internetu, z czego 72% kupowało lub zamawiało towary lub usługi do użytku prywatnego.
W 2020 roku zakupy online wzrosły o 4 punkty procentowe w porównaniu z 2019 rokiem.
Holendrzy i Duńczycy królują w e-sklepach
W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie 91% Holendrów, 90% Duńczyków, 87% Niemców, 86% Szwedów, 81 % Irlandczyków kupiło lub zamówiło towary lub usługi przez Internet.
Znacznie rzadziej z zakupów internetowych korzystali Bułgarzy (42%), Rumuni (45%), Włosi (49%; dane z 2019 r.).
Polacy są na średnim poziomie unijnym. W roku 2020 z usług e-commerce skorzystało 72% Polaków.
Popularność tej formy zakupów w naszym kraju rośnie szybciej niż w całej Unii Europejskiej. W 2007 roku zakupów przez Internet dokonało 32% Polaków, w 2015 roku 53%, w 2019 roku 66%.
W ciągu ostatnich pięciu lat największe wzrosty zakupów internetowych odnotowano w Rumunii (27 pkt proc.), Czechach i Chorwacji (po 25 pkt proc.) oraz na Węgrzech (23 pkt proc.).
Polskie e-zakupy
W ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie 64% obywateli Unii dokonało on-line zakupów ubrań (w tym sportowych), butów i akcesoriów. A 32% zakupiło filmy lub seriale, które można było pobrać z sieci lub skorzystać z usług streamingowych.
29% kupiło poprzez Internet jedzenie z restauracji, fast-foodów lub firm cateringowych, 28% meble, akcesoria domowe lub produkty ogrodnicze, 27% kosmetyki, lub produkty wellness, 27% drukowane książki, magazyny lub gazety, 26% komputery, tablety, telefony komórkowe lub akcesoria do nich i 26% muzykę poprzez usługi streamingowe lub pobieraną z sieci.
Według raportu „E-Commerce w Polsce”, który powstał na podstawie badania zrealizowanego w marcu 2020 roku, Polacy najczęściej kupowali on-line odzież, obuwie, kosmetyki i perfumy, książki i płyty oraz bilety do kina lub teatru. Wskazało je przynajmniej 50% badanych.
Obserwuje się wyraźne różnice między płciami w zakresie kategorii produktów kupowanych online. Kobiety częściej sięgają po odzież, kosmetyki, książki i płyty, produkty farmaceutyczne, artykuły dziecięce, meble i elementy wystroju wnętrz oraz biżuterię.
Mężczyźni zaś częściej wybierają sprzęt RTV/AGD, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów.
E-commerce, tego trendu już nic nie odwróci
Eksperci uważają, że pandemia trwale zmieni nawyki konsumentów, którzy coraz częściej będą rezygnować z zakupów w sklepach na rzecz zakupów on-line. Do trendu tego przygotowują się wielkie sieci handlowe.
Europa, obok Chin i Stanów Zjednoczonych, jest jednym z największych rynków e-commerce na świecie. Handel w sieci realizują takie europejskie firmy jak Ikea, Zalando i Otto, a także firmy amerykańskie Amazon i eBay oraz chińskie Alibaba i Tencent.
W Polsce działa kilkadziesiąt tysięcy małych sklepów internetowych, zaś największy Allegro ma ambicję konkurowania z europejskimi gigantami.
Procent osób, które w ciągu roku dokonały zakupu przez Internet
Kraje: | 2015 | 2020 |
Unia Europejska | 62 | 72 |
Austria | 68 | 74 |
Belgia | 64 | 79 |
Bułgaria | 31 | 42 |
Chorwacja | 44 | 69 |
Cypr | 32 | 52 |
Czechy | 55 | 80 |
Dania | 82 | 90 |
Estonia | 66 | 76 |
Finlandia | 75 | 78 |
Niemcy | 82 | 87 |
Grecja | 47 | 59 |
Węgry | 47 | 70 |
Irlandia | 63 | 81 |
Łotwa | 48 | 63 |
Litwa | 44 | 64 |
Luksemburg | 88 | 80 |
Malta | 66 | 72 |
Holandia | 76 | 91 |
Polska | 53 | 72 |
Portugalia | 44 | 56 |
Rumunia | 18 | 45 |
Słowacja | 61 | 68 |
Słowenia | 52 | 72 |
Hiszpania | 53 | 67 |
Szwecja | 78 | 86 |
Turcja | 29 | 42 |
Wielka Brytania | 87 | 92 |
Źródło: Eurostat