Ponad 70 procent Europejczyków kupowało w Internecie w 2020 roku

Ponad 70 procent Europejczyków kupowało w Internecie w 2020 roku
Fot. stock.adobe.com/shintartanya
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zakupy internetowe w krajach członkowskich Unii Europejskiej rosną od lat, a utrudnienia spowodowane pandemię przyczyniły się do gwałtownego przyspieszenia tych zakupów. Według Eurostatu w 2007 roku 50% obywateli UE przynajmniej raz skorzystało z handlu elektronicznego, w roku 2015 62%, w 2019 68 %.

W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie z 2020 r. 89% obywateli UE w wieku od 16 do 74 lat  korzystało z Internetu, z czego 72% kupowało lub zamawiało towary lub usługi do użytku prywatnego.

W 2020 roku zakupy online wzrosły o 4 punkty procentowe w porównaniu z 2019 rokiem.

Holendrzy i Duńczycy królują w e-sklepach

W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie 91% Holendrów, 90% Duńczyków, 87% Niemców, 86%  Szwedów, 81 % Irlandczyków kupiło lub zamówiło towary lub usługi przez Internet.

Znacznie rzadziej z zakupów internetowych korzystali Bułgarzy (42%), Rumuni (45%), Włosi (49%; dane z 2019 r.).

Polacy są na średnim poziomie unijnym. W roku 2020 z usług e-commerce skorzystało 72% Polaków.

Popularność tej formy zakupów w naszym kraju rośnie szybciej niż w całej Unii Europejskiej. W 2007 roku zakupów przez Internet dokonało 32% Polaków, w 2015 roku 53%, w 2019 roku 66%. 

W ciągu ostatnich pięciu lat największe wzrosty zakupów internetowych odnotowano w Rumunii (27 pkt proc.), Czechach i Chorwacji (po 25 pkt proc.) oraz na Węgrzech (23 pkt proc.).

Polskie e-zakupy

W ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie 64% obywateli Unii dokonało on-line zakupów ubrań (w tym sportowych), butów i  akcesoriów. A 32% zakupiło filmy lub seriale, które można było pobrać z sieci lub skorzystać z usług streamingowych.

29% kupiło poprzez Internet jedzenie z restauracji, fast-foodów lub firm cateringowych, 28% meble, akcesoria domowe lub produkty ogrodnicze, 27% kosmetyki, lub produkty wellness,  27% drukowane książki, magazyny lub gazety, 26% komputery, tablety, telefony komórkowe lub akcesoria do nich i 26% muzykę poprzez usługi streamingowe lub pobieraną z sieci.

Według raportu „E-Commerce w Polsce”, który powstał na podstawie badania zrealizowanego w marcu 2020 roku, Polacy najczęściej kupowali on-line odzież, obuwie, kosmetyki i perfumy, książki i płyty oraz bilety do kina lub teatru. Wskazało je przynajmniej 50% badanych.

Obserwuje się wyraźne różnice między płciami w zakresie kategorii produktów kupowanych online. Kobiety częściej sięgają po odzież, kosmetyki, książki i płyty, produkty farmaceutyczne, artykuły dziecięce, meble i elementy wystroju wnętrz oraz biżuterię.

Mężczyźni zaś częściej wybierają sprzęt RTV/AGD, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów.

E-commerce, tego trendu już nic nie odwróci

Eksperci uważają, że pandemia trwale zmieni nawyki konsumentów, którzy coraz częściej będą rezygnować z zakupów w sklepach na rzecz zakupów on-line. Do trendu tego przygotowują się wielkie sieci handlowe.

Europa, obok Chin i Stanów Zjednoczonych, jest jednym z największych rynków e-commerce na świecie. Handel w sieci realizują takie europejskie firmy jak Ikea, Zalando i Otto, a także firmy amerykańskie Amazon i eBay oraz chińskie Alibaba i Tencent.

W Polsce działa kilkadziesiąt tysięcy małych sklepów internetowych, zaś największy Allegro ma ambicję konkurowania z europejskimi gigantami.

Procent osób, które w ciągu roku dokonały zakupu przez Internet

Kraje:20152020
Unia Europejska6272
Austria6874
Belgia6479
Bułgaria3142
Chorwacja4469
Cypr3252
Czechy5580
Dania8290
Estonia6676
Finlandia7578
Niemcy8287
Grecja4759
Węgry4770
Irlandia6381
Łotwa4863
Litwa4464
Luksemburg8880
Malta6672
Holandia7691
Polska5372
Portugalia4456
Rumunia1845
Słowacja6168
Słowenia5272
Hiszpania5367
Szwecja7886
Turcja2942
Wielka Brytania8792

Źródło: Eurostat

Źródło: aleBank.pl