Ponad 1300 przedstawicieli firm wzięło udział w dwóch cyklach wydarzeń Programu Rozwoju Eksportu
Zakończył się drugi cykl spotkań w ramach Programu Rozwoju Eksportu realizowanego przez Bank Zachodni WBK wraz z partnerami merytorycznymi: Bisnode, Google oraz Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Ponad 600 przedstawicieli firm z całej Polski, reprezentujących wiele branż, mogło zapoznać się z takimi zagadnieniami dotyczącymi eksportu, jak finansowanie, analiza rynków i partnerów biznesowych, ubezpieczenia czy dotacje. Przedsiębiorcy pokazali, że chcą rozszerzać swoją działalność o nowe, często odległe kierunki i są świadomi związanych z tym wyzwań. W dwóch dotychczasowych edycjach spotkań Programu Rozwoju Eksportu wzięło udział łącznie ponad 1300 przedsiębiorców.
„Program Rozwoju Eksportu pokazał wielki potencjał polskich firm. Przedsiębiorcy są świadomi, że działalność eksportowa przynosi wymierne korzyści i stają się coraz aktywniejsi na rynkach zagranicznych. W ramach Programu pokazujemy im, jak mogą bezpiecznie eksportować. Podpowiadamy też, w jaki sposób minimalizować ryzyko i nawiązywać cenne partnerstwa” – mówi Jerzy Śledziewski, Dyrektor Obszaru Strategii i Sprzedaży Produktów w Pionie Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK S. A.
Rosnące zainteresowanie polskich firm rynkami zagranicznymi potwierdzają liczby. Według danych Bisnode Polska, partnera merytorycznego Programu Rozwoju Eksportu, w pierwszej połowie 2015 roku liczba zamówionych przez polskich eksporterów raportów o firmach z zagranicy wzrosła aż o 44 proc. r/r. Z kolei ekonomiści Banku Zachodniego WBK przewidują, że w najbliższych latach polski eksport wciąż będzie cechował się dużą dynamiką. „Wspieramy eksport, ponieważ ma on ogromne znaczenie nie tylko dla poszczególnych firm, ale także całej gospodarki – odpowiada już za niemal połowę polskiego PKB. Według naszych analiz, w tym roku wartość polskiego eksportu będzie o 7,5% wyższa niż w roku ubiegłym i przekroczy 170 mld euro. Z jeszcze większym wzrostem – rzędu nawet 10-11% – możemy mieć do czynienia w 2016 roku” – mówi Jerzy Śledziewski.
Uczestnicy wydarzeń realizowanych w ramach Programu Rozwoju Eksportu mogli dowiedzieć się m.in. jak uzyskać dotacje na rozwój działalności eksportowej, tworzyć lokalne hity eksportowe oraz nawiązać bezpośrednie kontakty z kontrahentami. Co istotne, przedsiębiorcy aktywnie uczestniczą i wpływają na kształt wydarzeń Programu. Organizatorzy umożliwiają udział w dyskusji, ocenę poszczególnych elementów oraz prezentację swoich oczekiwań odnośnie kolejnych spotkań. „Jak wynika z przeprowadzonych przez nas ankiet, przedsiębiorcy wysoko oceniają merytoryczne aspekty konferencji, takie jak prezentacje tematyczne, debaty z udziałem ekspertów oraz warsztaty. Uczestnicy chętnie pytają o konkretne rozwiązania ułatwiające działalność eksportową, jak np. portal SantanderTrade, który zawiera szczegółowe informacje o 185 rynkach” – mówi Robert Antczak, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Pionie Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK S. A.
Cechą charakterystyczną Programu Rozwoju Eksportu jest również to, że spotkania, konferencje i warsztaty odbywają się w kilkunastu najważniejszych miastach w Polsce. Dzięki temu, w wydarzeniach mogą uczestniczyć przedsiębiorcy z całego kraju. „Podczas konferencji w ramach Programu staramy się uwzględniać lokalną specyfikę, prezentujemy statystyki dotyczące danego regionu. To spotyka się z dużym zainteresowaniem firm, które otrzymują w ten sposób konkretną wiedzę, np. z jakimi rynkami najczęściej współpracują podmioty z ich województwa i jak sobie na nich radzą” – przekonuje Robert Antczak. „Do współpracy i udziału w poszczególnych konferencjach zapraszamy również przedstawicieli lokalnych samorządów. Jednym z celów Programu jest bowiem łączenie sił poszczególnych sektorów na rzecz polskiego eksportu” – dodaje.
II cykl wydarzeń Programu Rozwoju Eksportu obejmował m.in. konferencje, warsztaty, seminaria, śniadania biznesowe oraz wirtualne misje handlowe. Wzięło w nich udział ponad 600 przedstawicieli firm z całej Polski. Bank Zachodni WBK przewiduje kontynuację tej inicjatywy. Kolejne wydarzenia w ramach Programu Rozwoju Eksportu odbędą się wiosną 2016 r. W dotychczasowych dwóch edycjach spotkań w ramach Programu wzięło udział ponad 1300 przedsiębiorców.
Źródło: BZ WBK