Polskie firmy walczą z komercyjnym obliczem świąt

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

big.infomonitor.02.400x334Jak wynika z badań Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, w okolicach Bożego Narodzenia Polacy robią się wyjątkowo rozrzutni - aż 49% przyznaje, że woli sfinansować sute święta, niż opłacić bieżące rachunki. Komercyjny charakter tej pory roku już od lat wzbudza niemałe kontrowersje, podsycany gwiazdkowymi reklamami i promocjami, które zachęcają do wielkich świątecznych zakupów. Z "finansowym syndromem wigilijnym" próbują walczyć polskie firmy, organizując bożonarodzeniowe inicjatywy ukierunkowane na dobroczynność oraz pielęgnowanie relacji międzyludzkich. Przypominają tym samym, że Święty Mikołaj oprócz portfela dysponuje chęcią niesienia pomocy, czasem dla bliskich, a także pogodnym, świątecznym nastrojem.

Większość firm w Polsce dba o to, by grudniowe dni przygotowywały pracowników do nadchodzącej Gwiazdki. Z początkiem miesiąca w biurach pojawiają się przystrojone choinki, którym niekiedy towarzyszą świerkowe stroiki i łańcuchy, tematyczne mailingi z życzeniami, a wreszcie drobne upominki wręczane na służbowej Wigilii. Oprócz tradycyjnych przejawów zbliżającego się Bożego Narodzenia, przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na powrót do korzeni tego święta, podkreślając wagę praktyk filantropijnych, dbałość o więzi międzyludzkie oraz emocjonalny i duchowy aspekt schyłku roku.

Cyfry, które pomagają

Kwestie, o których zdarza się zapominać w okresie świątecznej gorączki, przyjmują postać wewnątrzfirmowych inicjatyw, w które zaangażować się może każdy zainteresowany. W Accenture Operations nie brakuje pomysłów na działania o profilu charytatywnym, które inicjują pracownicy, zwłaszcza należący do klubów pasjonackich funkcjonujących w strukturach firmy. Projektem, który co roku agreguje najistotniejsze akcje dobroczynne i wspiera ich promocję wśród osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie, są „Cyfry, które pomagają”. W ramach programu wybranych zostaje co najmniej pięć inicjatyw zgłoszonych przez świątecznych Ambasadorów. Wyselekcjonowane cele charytatywne zostają wyjaśnione za pomocą krótkich videoklipów i rozesłane mailowo do wszystkich pracowników Accenture Operations z prośbą o udział w zbiórce.

– Na co dzień korzystamy z siły cyfr. Od 25 lat pomagają nam transformować największe firmy na świecie. Dlatego w czasie zbliżającej się Wigilii chcemy skorzystać z ich potencjału i po raz kolejny wesprzeć tych, którym pomoc jest najbardziej potrzebna. Fundusze, tradycyjnie przeznaczane na biznesowe upominki świąteczne, postanowiliśmy przekazywać na cele charytatywne wskazane przez naszych pracowników. Poprzez takie praktyki mamy nadzieję podkreślić to, co leży u podstaw świąt Bożego Narodzenia i na co powinniśmy zwracać największą uwagę, nie tylko raz na rok. Oprócz tego, w grudniu organizowaliśmy wewnątrzfirmowy kiermasz świąteczny z własnoręcznie wykonywanymi produktami, na przykład ciastami czy ozdobami choinkowymi. Dochody zebrane ze sprzedaży w całości przeznaczyliśmy na cele dobroczynne – komentuje Magdalena Sawicka, Marketing & Communications Manager w Accenture Operations.

Bliżej najbliższych

Jedną z największych bożonarodzeniowych bolączek – dotyczących zwłaszcza pracowników zatrudnionych w firmach świadczących usługi na rynki zagraniczne – jest nierzadka konieczność pracy w dni świąteczne. Wymóg regularnego dostarczania raportów klientowi urzędującemu w kraju arabskim, czy też obowiązek nadzorowania procesów biznesowych zleconych przez globalną korporację, oznaczają konieczność poświęcenia uwagi, także w dni wolne od pracy w Polsce.

Z zeszłorocznych badań OnePoll wynika, że aż 1/3 osób pracujących w różnych branżach musiała wykonywać obowiązki zawodowe w trakcie świąt Bożego Narodzenia. Aby ułatwić pracownikom pogodzenie spraw służbowych z ich gwiazdkowymi planami i chęcią spędzenia tego czasu w gronie rodziny i bliskich, przedsiębiorstwa starają się negocjować dogodne i elastyczne warunki pracy przypadającej na koniec grudnia.

– Udogodnienia zależą oczywiście od obsługiwanego kraju, klienta oraz projektu, którym zajmują się pracownicy. Kładziemy duży nacisk na elastyczne podejście do organizacji pracy w okresie bożonarodzeniowym. W praktyce oznacza to przyspieszone terminy zadań związanych z zamykaniem miesiąca u niektórych zleceniodawców. Dodatkowo, część pracowników ma możliwość pracy z domu oraz zdalnego kontaktu tylko w takim zakresie, jaki jest niezbędny do zabezpieczenia serwisu dla naszych klientów. Wiemy, jak ważna dla zaangażowania i motywacji pracowników jest możliwość spędzenia Gwiazdki w gronie rodzinnym, bez konieczności pracy w biurze – wyjaśnia Edyta Gałaszewska-Bogusz, Finance & Accounting Portfolio Lead w Accenture Operations.

Christmas party coraz częściej w polskich firmach

Zwyczaj służbowej Wigilii przywędrował do Polski ze Stanów Zjednoczonych, gdzie zdecydowana większość przedsiębiorstw organizuje świąteczne spotkania i kolacje. Z badania Randstad i TNS OBOP wynika, że już 72 proc. pracodawców przygotowuje dla swoich pracowników gwiazdkowe atrakcje. W większości są to imprezy, które odbywają się w firmowych siedzibach, rzadziej w restauracjach czy klubach. Natomiast niemal 3/4 pytanych przez portal infoPraca nie dostaje od pracodawców podarków z okazji świąt. Ci, którzy je otrzymują, najczęściej odbierają bony podarunkowe i paczki z artykułami spożywczymi. W tym roku w łódzkim oddziale Fujitsu na prezenty składały się m.in. słodkie upominki. Jak co roku firma przygotowuje się również do wigilijnego spotkania.

– Do tradycji świątecznych w łódzkim Fujitsu Technology Solutions należy wzajemne obdarowywanie się upominkami z okazji Mikołajek oraz coroczna impreza gwiazdkowa. Pamiętamy także o wsparciu potrzebujących – w tym roku odbywa się zbiórka produktów dla podopiecznych Domu Samotnej Matki – mówi Bianka Kiełbasa, specjalistka ds. rekrutacji Fujitsu Technology Solutions – mówi Bianka Kiełbasa, specjalistka ds. rekrutacji w Fujitsu Technology Solutions.

Podobne praktyki odbywają się w grudniu w firmie Cartrack Polska, gdzie pracodawcy również podkreślają nadrzędność spotkań i relacji międzyludzkich nad komercyjnym charakterem świąt Bożego Narodzenia.

– Każdego roku pracownicy Cartrack z całej Polski spotykają się na uroczystej Wigilii. Wielu z nich przemierza rocznie dziesiątki tysięcy kilometrów za kierownicą samochodu, dlatego święta Bożego Narodzenia są tak naprawdę jedyną okazją do wspólnego spotkania. Na miejsca zjazdów wybieramy malownicze miejsca sprzyjające odpoczynkowi, by podziękować naszym specjalistom za kolejny rok wspólnej pracy. Dla nas jest to również czas wspólnego kolędowania oraz oczywiście obdarowywania się prezentami – komentuje Karolina Mańkowska, specjalistka ds. HR w Cartrack Polska.

Źródło: BIG InfoMonitor