Bank i Klient: Polskie banki bezpieczne na Facebooku

Bank i Klient: Polskie banki bezpieczne na Facebooku
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Aktywność rodzimego sektora bankowego w mediach społecznościowych jest de facto symboliczna. Czy to rzeczywiście dobrze? A czy to na pewno źle?

Krzysztof Maciejewski

Wpadka Facebooka kojarzona z nazwą Cambridge Analityca obiła się szerokim echem, ale linia obrony kierowanej przez Marka Zuckerberga firmy nie była zaskakująca. Sprowadziła się ona właściwie do starego jak świat komputerowy powiedzenia informatyków – „it’s not a bug, it is feature”, które można dość swobodnie przetłumaczyć jako „to nie jest błąd, to jest funkcjonalność”. Podsumowując w największym skrócie ponad pięciogodzinny zapis zeznań dyrektora generalnego Facebooka składanych przed połączonymi komisjami senackimi sądownictwa i handlu – nasze dane są rzeczywiście wykorzystywane w bardzo różnorodnych celach.

Istnieje bardzo powszechne nieporozumienie dotyczące Facebooka – że sprzedajemy dane reklamodawcom” – powiedział Zuckerberg. „Nie sprzedajemy danych reklamodawcom, nie sprzedajemy nikomu danych” – dodał.

Jak to zatem działa? Potencjalny reklamodawca powiadamia, do kogo chce dotrzeć z daną reklamą. Algorytmy są w stanie namierzyć bardzo wyselekcjonowane grupy odbiorców. Teoretycznie po skandalu z Cambridge Analytica firma zamknęła luki w swojej usłudze mediów społecznościowych, które umożliwiały stronom trzecim „zeskanowanie” danych od użytkowników. Ale kolejni sygnaliści zaczynają teraz twierdzić, że wcale tak nie jest. Bo może taka luka to nie jest „bug, ale „feature”.

Paradoksalna korzyść

 To całe zamieszanie pokazało jednak wielką siłę mediów społecznościowych. Czysty paradoks – okazuje się bowiem, że pod względem skuteczności marketingowej Facebook to narzędzie niemalże doskonałe. Jeżeli za pomocą danych gromadzonych przez Wielkiego Brata można manipulować wynikami wyborów w najbardziej demokratycznym państwie świata, jeżeli możliwe staje się sprawienie, by jeden z najważniejszych fundamentów Unii Europejskiej postanowił tę Unię porzucić, to ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK