Polska liderem m-handlu
Wartość rynku handlu mobilnego w Polsce, tylko w tym roku, wzrośnie o 113% i osiągnie poziom jednego miliarda złotych, a w 2015 roku aż 2,5 miliarda. Już 11 milionów Polaków w zeszłym miesiącu korzystało z internetu za pośrednictwem smartfonu lub tabletu, a blisko 5 milinów kupiło produkt, usługę lub aplikację za ich pomocą. Ponadto, co trzeci e-sklep dostosował swoją ofertę do wymagań użytkowników mobilnych. Jednak tylko 5,3 proc. polskich firm, z ponad 2 tysięcy przebadanych, posiada mobilną wersję strony internetowej, wynika z najnowszego raportu "Handel mobilny w praktyce 2014".
Nadzieję na szybszy rozwój polskiego m-commerce dają deklaracje przedstawicieli sklepów internetowych.
– Prawie 50 proc. badanych przedstawicieli e-sklepów stwierdziło, że zamierza wdrożyć rozwiązania mobilne w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Zmniejszył się również znacznie, do 12,65 proc., odsetek tych, którzy planują zrobić to w ciągu najbliższych 2 lat. W ubiegłym roku takie deklaracje składało 2 na 5 badanych. W przypadku firm takie plany wdrożenia rozwiązań mobilnych ma ponad połowa przedsiębiorstw. Niestety, większość z tych, które planują to zrobić (42,9 proc.) daje sobie 2 lata na takie wdrożenie. Prawie 10 proc. planuje uruchomienie mobilnej strony lub aplikacji w ciągu 3 miesięcy – informuje Piotr Krawiec z mGenerator.pl.
Właściciele smartfonów i tabletów wciąż nie mogą skorzystać z wygodnej formy płatności za zakupy. Najpopularniejszymi formami zapłaty oferowanymi przez polskie sklepy internetowe są wciąż: przelew bankowy, płatność za pobraniem i szybkie płatności internetowe. Płatności mobilne wdrożyło zaledwie 6,24 proc. badanych e-sklepów. Jest to nieznaczny wzrost, gdyż w zeszłym roku posiadało je 5,88 proc. z nich.
– Z deklaracji właścicieli sklepów internetowych wynika, że są oni świadomi konieczności wprowadzenia płatności mobilnych. W ciągu ostatniego roku z 31,35 do 37,88 proc. zwiększył się odsetek tych, którzy twierdzą, że wprowadzą je w najbliższym czasie. Niestety liczba tych, którzy wdrożyli je do swoich e-sklepów nie uległa znaczącej zmianie. Powodem takiej sytuacji może być brak uniwersalnego standardu, który ułatwiłby to zadanie e-sklepom, nadzieję daje Polski Standard Płatności – mówi Piotr Krawiec z mGenerator.pl.
Już 4 na 5 badanych przedstawicieli e-sklepów twierdzi, że rozwiązania mobilne zwiększają zainteresowanie ich biznesem wśród klientów. 12 miesięcy temu uważało tak 76,47 proc. badanych. Co ciekawe, zdania firm w tej kwestii są bardzo zbliżone. Na podobnie skonstruowane pytanie twierdząco odpowiedziało 77,56 proc. respondentów. Jednak rozwiązania mobilne odpowiadają nie tylko za zwiększenie popularności e-sklepów i firm, są również narzędziem zwiększającym sprzedaż. Według 77,24 proc. przedstawicieli sklepów internetowych, jest to kolejna zaleta posiadania takiego rozwiązania. Wśród korzyści, jakie one dają, wymieniali również zwiększenie dostępności sklepu (72,36 proc.) lub firmy (75,6 proc.) oraz dostosowanie się do wymagań klientów (63,84 proc. sklepy i 60,49 proc. firmy).
Marcin Złoch