Polska Bezgotówkowa – podsumowanie roku 2020 i plany na przyszłość
Prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa dr Mieczysław Groszek powiedział otwierając spotkanie, że program Fundacji rozwijał się w ubiegłym roku bardzo dobrze mimo pandemii i sprostał nowym wyzwaniom przez nią wywołanym.
W związku z faktem, że działalność Fundacji została przedłużona na kolejne lata, prezes Groszek w kilku słowach zarysował jej cele na następny okres.
Przede wszystkim będzie rozszerzana sieć akceptacji płatności bezgotówkowych, będą prowadzone działania na rzecz utrwalania nowoczesnych zwyczajów płatniczych, będą promowane nowe technologie płatnicze.
Ważna będzie edukacja ekonomiczna, prowadząca do zmniejszenia wykluczenia cyfrowego i płatniczego oraz budująca zaufanie do płatności bezgotówkowych pod kątem ich bezpieczeństwa.
Efektem tych działań będzie także zmniejszenie szarej strefy i pogłębienie digitalizacji społeczeństwa, biznesu czego skutkiem będzie modernizacja gospodarki.
Następnie głos zabrał Minister Finansów Tadeusz Kościński oraz Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
Ze strony Rady Fundacji wystąpili Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe oraz Rafał Gołębiewski, dyrektor zarządzający Elavon.
Terminale trafiają szerzej do usługodawców
113 233 nowe terminale płatnicze pojawiły się w ramach programu w roku ubiegłym – mówił wiceprezes Fundacji Zbigniew Wiśniewski. Wysokość dofinansowania przekazanego akceptantom w tym czasie wyniosła 137 mln złotych.
W okresie marzec – lipiec 2020 r. odnotowano gwałtowny wzrost liczby instalowanych terminali.
Pandemia wpłynęła na zwiększone zainteresowanie instalowaniem terminali przez przedsiębiorców działających w usługach, którzy do tej pory unikali przyjmowania płatności bezgotówkowych.
Najwięcej urządzeń instalowano właśnie w grupie „usługi różne” – 16 procent wszystkich instalacji.
Co trzeci terminal w Polsce pochodzi z Programu, a co drugi przedsiębiorca ma terminal zainstalowany w ramach Programu Polska Bezgotówkowa.
Na rynku działa już ponad milion terminali płatniczych. Wszystkie obsługują płatności zbliżeniowe.
– Pandemia spowodowała, że musieliśmy szybko się dostosować do nowej sytuacji i zmienić plany promocyjno-reklamowe Fundacji, mówił o tym wiceprezes dr Paweł Widawski.
W roku 2020 plan marketingowy miał się odbywać pod hasłem „Moje miasto bezgotówkowe”. Fundacja bardzo szybko dostosowała się do nowych warunków.
76 procent przedsiębiorców wie o istnieniu programu Polska Bezgotówkowa
W pierwszej fazie pandemii realizowano działania skierowane do akceptantów i ich klientów pod hasłem #ZdrowoBezgotówkowo.
Kolejne hasła i działania były dostosowane do sytuacji w jakiej znaleźli się przedsiębiorcy. W efekcie pojawiła się akcja #DziałamyNieZnikamy. W tym przypadku chodziło o wsparcie przedsiębiorców, którzy byli dotknięci pandemią lub obostrzeniami z nią związanymi.
M.in. umożliwiono przedsiębiorcom przedłużanie umów na bezpłatne użytkowanie terminali, a także stworzono specjalny portal poradniczy dla przedsiębiorców, podpowiadający im jak skutecznie działać w czasie pandemii.
W momencie luzowania obostrzeń fundacja uruchomiła akcję „Bądź gotowy na powrót klienta”.
Paweł Widawski zapowiedział, że na czas po pandemii Fundacja Polska Bezgotówkowa przygotowuje działania nakierowane m.in. na likwidację „białych plam” w płatnościach bezgotówkowych i zwalczanie wykluczenia płatniczego wśród konsumentów.
Jak podkreślił wiceprezes Fundacji, oprócz wymiernych efektów w postaci zainstalowania w ramach programu od początku jego istnienia 350 tysięcy terminali, udało się zmienić nastawienie społeczne do płatności bezgotówkowych.
61 procent przedsiębiorców posiadających terminal nie zdecydowałoby się w tej chwili na prowadzenie działalności gospodarczej bez możliwości stosowania płatności bezgotówkowych, a 44 procent konsumentów deklaruje, że także po pandemii będą częściej niż do tej pory płacić bezgotówkowo.
I co ważne, aż 76 procent przedsiębiorców wie o istnieniu programu Polska Bezgotówkowa.
Podczas spotkania uhonorowano firmy, które przyczyniły się do dynamicznego rozwoju Programu Polska Bezgotówkowa w 2020 r.
Statuetki Fundacji Polska Bezgotówkowa otrzymali liderzy poszczególnych kategorii:
Statuetkę w kategorii najwięcej umów w Programie Polska Bezgotówkowa podpisanych w 2020 r. i tytuł lidera sprzedaży w 2020 r. otrzymała firma PayTel.
Statuetkę w kategorii największy stopień konwersji leadów z Fundacji Polska Bezgotówkowa za 2020 r. i tytuł lidera Programu pod względem konwersji leadów otrzymał Alior Bank.
Statuetkę za największą liczbę umów od początku trwania Programu Polska Bezgotówkowa i tytuł lidera Programu otrzymała firma eService.
Statuetkę za najwięcej umów podpisanych w Programie Polska Bezgotówkowa w 2020 r. w sektorze publicznym oraz tytuł lidera sprzedaży w sektorze publicznym otrzymała firma First Data Polska.
Statuetkę w kategorii najwięcej umów podpisanych w Programie Polska Bezgotówkowa w 2020 r. przez banki współpracujące i tytuł lidera sprzedaży we współpracy z bankami otrzymała firma Elavon Financial Services.
Statuetkę w kategorii najlepsze wykorzystanie środków z Fundacji Polska Bezgotówkowa i tytuł najbardziej efektywnego uczestnika Programu w 2020 r. otrzymały Polskie ePłatności.
Statuetkę dla najlepszego partnera bankowego agenta rozliczeniowego w 2020 r. i tytuł lidera sprzedaży -najlepszy partner bankowy agenta rozliczeniowego otrzymał Bank PKO BP.
Statuetkę za najwięcej umów podpisanych w Programie Polska Bezgotówkowa w 2020 r. przez bank spółdzielczy i tytuł najskuteczniejszego banku spółdzielczego w Programie Polska Bezgotówkowa otrzymał Bank Spółdzielczy w Sztumie.
Pełna transmisja wydarzenia dostępna jest na kanale YouTube Fundacji Polska Bezgotówkowa
Spotkanie, które odbyło się w trybie zdalnym, prowadziła Anna Spychalska-Grzeszek, Dyrektor Marketingu i Komunikacji w Fundacji.