Polscy przedsiębiorcy nie stawiają w transformację cyfrową
Prezes Europejskiego Banku Centralnego Christine Lagarde podczas wideokonferencji na tegorocznym Brukselskim Forum Ekonomicznym podkreśliła, że inwestycje cyfrowe i ekologiczne to często dwie strony tego samego medalu.
125 miliardów euro rocznie na transformację cyfrową w UE
Na przykład technologie cyfrowe, takie jak inteligentna mobilność miejska czy zrównoważone łańcuchy dostaw, mają kluczowe znaczenie dla zielonej transformacji.
Zdaniem Lagarde kraje Unii Europejskiej powinny wydawać do roku 2030 około 125 miliardów euro rocznie, aby przeprowadzić transformację cyfrową.
„Pandemia przyspieszyła wcześniej istniejące trendy w tempie, którego wcześniej nie mogliśmy sobie wyobrazić” – mówiła Lagarde. „Firmy cyfryzowały swoją działalność 20-25 razy szybciej, niż wcześniej”.
Badanie Kantar
Badanie, przeprowadzone przez Kantar Polska na zlecenie Future.Company pokazuje, że w Polsce transformacja cyfrowa nie stała się zjawiskiem powszechnym.
Kantar Polska spytał osoby z najwyższych szczebli decyzyjnych przedsiębiorstw w Polsce o to, jak rozumieją transformację cyfrową, o poziom zaawansowania zmian a także o obawy i nadzieje związane z tym procesem.
Wyniki pokazują, że tylko 16 % polskich przedsiębiorców uważa, że transformacja cyfrowa przełoży się na wzrost sprzedaży, a jedynie 11 % widzi możliwość podniesienie kompetencji swojego zespołu dzięki cyfryzacji.
Obawy przed transformacją i jej kosztami
Niemal trzy czwarte polskich przedsiębiorców nie bierze pod uwagę zmiany kultury organizacji i sposobów zarządzania ludźmi w ramach transformacji cyfrowej.
97% ankietowanych nie zakończyło transformacji cyfrowej, a tylko jedna czwarta uważa, że jest ona w zaawansowanym stadium.
65% ankietowanych przyznaje, że ma obawy związane z transformacją cyfrową, aż 40% twierdzi, że obawia się wyższych kosztów. Obawy te mogą powodować oszczędnościami na inwestycjach lub na rezygnacji z inwestycji, które ze strategiczno-rozwojowego punktu widzenia są niezbędne.
35% ankietowanych twierdzi, że nie ma odpowiedniego wsparcia w przeprowadzeniu transformacji cyfrowej swoich organizacji.
Dla 49% ankietowanych problemem jest brak środków, brak odpowiedniej wiedzy lub brak obu tych zasobów.
Transformacja cyfrowa jest rozumiana wąsko, nie uwzględniany jest aspekt ludzki, który jest kluczowy. Może to sprawić, że zmiany będą mało skuteczne, a w konsekwencji transformacja cyfrowa nie będzie realizować swoich założeń – oceniają eksperci Future.Company.
Badanie „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” zostało przeprowadzone metodą CATI na próbie 100 osób z najwyższych szczebli menedżerskich średnich przedsiębiorstw. Z badania wykluczono m.in. administrację publiczną, szkolnictwo oraz przemysł wydobywczy.