Polisy lepiej dopasowane do potrzeb klientów – weszły w życie nowe przepisy

Polisy lepiej dopasowane do potrzeb klientów – weszły w życie nowe przepisy
Fot. stock.adobe.com/thodonal
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z początkiem października zaczęły obowiązywać nowe przepisy o dystrybucji ubezpieczeń. Podstawą procesu sprzedaży od dziś jest dokładna analiza potrzeb klienta.

#PiotrBartos, #Insly: Przed przedstawieniem propozycji konkretnych polis dostępnych na rynku dystrybutor ubezpieczeń, czyli agent, multiagent bądź broker, będzie musiał przeprowadzić wywiad z klientem, żeby poznać nie tylko jego wymagania, ale i potrzeby @PIU_org_pl @uknf

Lepsza ochrona klienta –  to cel, który przyświeca ustawie o dystrybucji ubezpieczeń, która weszła w życie 1 października. Sprzedawcy polis mają teraz dodatkowe obowiązki.

–  Założenie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń jest takie, aby kupujący zyskali pewność, że wybrana ochrona jest faktycznie najlepszą i najbardziej dopasowaną do nich ofertą spośród dostępnych na rynku – mówi Maciej Przybyszewski, członek zarządu w multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia.

Potrzeby dobrze zbadane

Najważniejszym etapem przygotowania oferty w świetle nowych przepisów jest wnikliwa analiza potrzeb klienta, co ma wyeliminować zjawisko oferowania klientom produktów im niepotrzebnych.

– Przed przedstawieniem propozycji konkretnych polis dostępnych na rynku dystrybutor ubezpieczeń, czyli agent, multiagent bądź broker, będzie musiał przeprowadzić wywiad z klientem, żeby poznać nie tylko jego wymagania, ale i potrzeby. Na podstawie wywiadu powstanie zindywidualizowana rekomendacja prezentująca różne produkty oraz wyjaśniająca, które z nich najlepiej spełnią wymagania, potrzeby i możliwości finansowe ubezpieczonego – tłumaczy Piotr Bartos, country manager Insly w Polsce.

Analiza potrzeb będzie przeprowadzona za każdym razem, gdy klient zgłosi się do sprzedawcy po prezentację dostępnych ubezpieczeń. I tylko klient może samodzielnie podjąć decyzję, żeby tej analizy nie przeprowadzać, a agent musi tę decyzję mieć udokumentowaną.

Świadomy klient

Oprócz dotychczasowego pakietu dokumentów ubezpieczeni otrzymają także kartę informacji o produkcie, która będzie zawierała najważniejsze informacje dla posiadacza polisy, takie jak przedmiot ubezpieczenia, ograniczenia ochrony oraz to, czego ubezpieczenie nie obejmuje, a także jakie obowiązki ma właściciel polisy. Wśród podstawowych informacji znajdują się też dokładne terminy i formy płatności składki, okres rozpoczęcia i zakończenia ochrony, jak również wskazanie sposobu rozwiązania umowy.

Dokument ten stanowi jedynie syntezę informacji, a pełne zasady funkcjonowania polisy zawarte są w ogólnych warunkach ubezpieczenia.

Zmiany nakładające nowe obowiązki na dystrybutorów ubezpieczeń nie powinny mieć aż istotnego wpływu na codzienne funkcjonowanie poszczególnych pośredników.

– Owszem, dużym multiagencjom i brokerom łatwiej będzie się do nich przystosować, jednak nie spowodują one zniknięcia z rynku mniejszych podmiotów – uważa Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych