Polaków portret finansowy: na co przeznaczamy pożyczki?
Pożyczki na dowolny cel, czyli…
Aasa Polska przeanalizowała ponad 1 mln deklaracji, które klienci wypełnili w 2018 roku podczas składania wniosków o pożyczkę ratalną. W punktach stacjonarnych aż 61% wniosków dotyczyło pożyczki na remont. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się tzw. „bieżące potrzeby” oraz „sprzęt elektroniczny/AGD” – jednak z wynikiem zaledwie 6 % – to niewiele w stosunku do pierwszej lokaty. Kolejne pozycje zajęły takie potrzeby, jak: samochód (zakup/naprawa), wakacje, zakupy spożywcze, zakup mebli, wydatki na szkołę i inne (17%), z wynikami na poziomie średnio 3% i 2%.
Wśród klientów biorących pożyczkę ratalną przez internet, potrzeby okazują się być dużo bardziej zróżnicowane. Na miejscu pierwszym, podobnie jak w przypadku klientów offline, znajdują się remonty (22%). Kolejne pozycje to: rachunki bieżące (6%), zakup/remont samochodu (5%), wakacje (5%), sprzęt elektroniczny/AGD (3%), wydatki związane z edukacją (3%), zakup mebli (1%), zakupy spożywcze (1%).
– Analiza deklaracji z 2018 roku pokazuje, że długoterminowe pożyczki ratalne przeznaczane są na naprawdę różnorodne cele. Łączy je wspólny mianownik – pieniądze wydawane są na sprawy bardzo ważne dla naszych klientów. To kwestie związane z remontem domu, samochodu czy zakupem sprzętu AGD/RTV, jak również z polepszaniem stopy życia, np. z rozwojem osobistym, edukacją, szkoleniami. – mówi ekspert Aasa Polska Marcin Kondraciuk, Dyrektor Departamentu Analiz Biznesowych i Raportowania. Co ciekawe, cele pożyczek ratalnych różnicują się wraz z wiekiem pożyczkobiorcy. Młodsi klienci częściej przeznaczają kredyt konsumencki ratalny na zakup samochodu (używanego) lub jego naprawę, a także na wakacje i edukację (opłaty za kursy komputerowe, podwyższenie kwalifikacji lub szkołę). Wśród osób starszych, dominujących w grupie klientów punktów stacjonarnych, to remont jest zdecydowanie najczęściej deklarowanym celem pożyczki. – dodaje Marcin Kondraciuk.
Zarówno wśród klientów punktów stacjonarnych, jak i osób zaciągających pożyczkę przez internet, pomoc w spłacie rachunków bieżących zajmuje drugie miejsce. Analizując deklaracje online i offline w ujęciu całościowym, tabela celów prezentuje się następująco*:
Wszystkie wnioski o pożyczkę | |
Cel | Udział |
Remont | 37% |
Rachunki bieżące | 6% |
Samochów | 4% |
Sprzęt elektroniczny / AGD | 4% |
Wakacje | 4% |
Szkoła | 2% |
Meble | 1% |
Zakupy spożywcze | 1% |
Czynsz / kredyt mieszkaniowy | 1% |
Inne | 39% |
*Źródło: www.aasapolska.pl dane za 2018 rok na podstawie ponad 1 000 000 deklaracji przy składaniu wniosków o pożyczkę ratalną.
Poznać swoich klientów
Aasa Polska przeprowadziła również pogłębione badania na grupie 500 klientów, analizując szczegółowo wskazania „Inne”. W deklaracjach wielokrotnie pojawiały się cele związane ze zdrowiem, takie jak rehabilitacja czy usługi stomatologiczne. W analizie w zasadzie nie pojawił się cel określany jako „rozrywka”, dając obraz długoterminowej pożyczki w Aasa Polska branej nie pod wpływem impulsu, a w wyniku przemyślanych, rozsądnych decyzji, z jasno sprecyzowanym celem. Co istotne, wśród celów określanych jako „Inne”, Klienci wymieniali również pożyczkę ratalną jako pomoc w spłacie zaciągniętych wcześniej, krótkoterminowych i niekorzystnych chwilówek. Aasa Polska, która chwilówek nie udziela, rozkładając płatność np. na 24 miesiące, pozwala wielu klientom na uporządkowanie spraw finansowych i uregulowanie innych zobowiązań.