Polacy w sieci – czy jesteśmy społeczeństwem informacyjnym?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

statystyka.analiza.02.250x166Z najnowszych danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że 73,4 gospodarstw domowych w Polsce ma komputer, a 70,5 proc. ma dostęp do internetu. Z roku na rok jest to coraz wyższy odsetek, co potwierdza, że jesteśmy na dobrej drodze do społeczeństwa informacyjnego. Średnia w Unii Europejskiej jest jednak wyższa - tam dostęp do internetu ma 73 proc. gospodarstw.

Dostęp do szybkiego internetu dla wszystkich obywateli jest kluczową sprawą dla Komisji Europejskiej i Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. – Budujemy społeczeństwo informacyjne – takie, które korzysta z sieci i zgromadzonych w niej zasobów, stawia na nowe cyfrowe umiejętności, korzysta z narzędzi cyfrowych do wyrażania opinii i konsultowania decyzji władz, tworzy narzędzia wspierające wzajemne zaufanie i kapitał społeczny – czytamy na swojej stronie internetowej MAC.

Kluczową kwestią przy budowaniu społeczeństwa informacyjnego jest dostęp do taniego i szybkiego internetu oraz doskonalenie umiejętności korzystania z niego.

Polacy coraz częściej kuszeni są promocjami laptopów, tabletów i urządzeń mobilnych dostępnych w abonamentach telefonicznych. Wydawałoby się, że w każdym domu jest już komputer. Jednak w co czwartym gospodarstwie w 2012 r. go nie było.

Nieco ponad 70 proc. społeczeństwa ma dostęp do internetu. W porównaniu z rokiem 2011 to prawie o 4 proc. więcej (66,6 proc.), a z rokiem 2008 to blisko 23-procentowy wzrost (47,6 proc.). Ci, którzy obecnie posiadają dostęp do sieci w znacznej większości korzystają z łączeń szerokopasmowych (67 proc.). Polacy, którzy nie posiadają w domu dostępu do internetu, tłumaczą to brakiem takiej potrzeby (16,7 proc.), a także brakiem umiejętności (11 proc.). 7,7 proc. nie korzysta z sieci z powodu zbyt drogiego sprzętu, a 6,7 proc. z powodu zbyt wysokich opłat za internet.

W jakim celu Polacy najczęściej korzystają z zasobów sieci? Ponad połowa użytkowników odbiera pocztę elektroniczną (51,1 proc.), wyszukuje informacje o towarach i usługach (47,5 proc.). 37 proc. polskich internautów korzysta z serwisów społecznościowych, 32 proc. obsługuje bankowość elektroniczną, a tyle samo z nas poszerza swoją wiedzę, korzystając na przykład z Wikipedii.

Co ciekawe aż 40 proc. internautów zamawia w sieci towary lub usługi. Nieco więcej zakupów w internecie dokonują mężczyźni, niż kobiety. Najczęściej kupujemy tam odzież lub sprzęt sportowy (16,1 proc.), nieco rzadziej narzędzia, zabawki, biżuterię, AGD, pojazdy (13,7 proc.), książki i czasopisma zamawia w sieci ponad 8 proc. użytkowników.

Dlaczego dążenie do społeczeństwa informacyjnego jest tak istotne? Przede wszystkim to kolejna epoka, po industrialnej, w którą wkracza świat, zwana rewolucją informatyczną. Informacja i dostęp do niej stanowią potężne narzędzie gospodarczego i społecznego rozwoju. Społeczeństwo bazuje na wiedzy, a informacja wzmacnia konkurencyjność przedsiębiorstw.

Coraz więcej osób przekonuje się nie tylko do zamawiania towarów, ale i usług w internecie. Umówienie się do lekarza, rezerwacja hotelu czy wymiana waluty w sieci to dla wielu z nas już codzienność. Warto pamiętać, że wraz z rozwojem społeczeństwa informacyjnego powstaje również szansa na rozwój wielu firm związanych z branżą internetową. Zakupy grupowe, crowdfunding, social lending czy płatności w sieci to tylko niektóre przykłady biznesów związanych ściśle z użytkownikami internetu – mówi Bartosz Bogacki, dyrektor działu IT internetowykantor.pl, firmy, która sama w branży e-commerce pozyskała już 68 tys. klientów.

Polacy są na dobrej drodze do stania się społeczeństwem informacyjnym. Nie są tak daleko za innymi państwami Unii Europejskiej jak jeszcze kilka lat temu. Obecnie w UE dostęp do internetu ma 73 proc. gospodarstw, czyli niecałe 3 proc. więcej niż w kraju. Liderem w Europie jest Holandia, w której w 94 proc. domów ma komputer. Tylko niewiele mniej, również ponad 90 proc., w Danii, Szwecji i Luksemburgu. Najniższy wskaźnik odnotowano w Bułgarii – 45 proc.

* Materiał na podstawie danych GUS z dnia 31.12.2012r., dostępnych pod linkiem http://www.stat.gov.pl/gus/5840_wykorzystanie_ict_PLK_HTML.htm

Źródło: GUS