Polacy łatwym łupem
Fundacja Bezpieczniejwsieci.org, wspólna inicjatywa instytucji publicznych oraz firm prywatnych, której celem jest propagowanie wiedzy o zagrożeniach w internecie i sposobach radzenia sobie z nimi opublikowała czwarty roczny raport dotyczący bieżących problemów i zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu.
Powstał czwarty raport na temat świadomości zagrożeń występujących w Internecie. Za przeprowadzone badanie i opracowanie wyników odpowiadała fundacja BezpieczniejwSieci.org wspierana przez Ministerstwo Gospodarki, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz PayPal i FORTINET.
Badanie dotyczyło określenia poziomu świadomości na temat zagrożeń w sieci oraz zachowań związanych z ochroną danych na komputerze i telefonie komórkowym. Raport wykazał, że prawie 1/3 respondentów ma niewielką wiedzę na temat ochrony komputera, telefonu i danych zachowanych na tych urządzeniach. Niemniej respondenci jednocześnie potwierdzili wolę poszerzenia wiedzy w tym zakresie. Zainteresowanych tym tematem jest więcej o 12 proc. w porównaniu do 2012 roku.
Niebezpieczeństwa czające się w sieci typu wzięcie kredytu przez osobę, która skradła dane oraz włamanie do konta internetowego respondenci porównali do zagrożeń w rodzaju napad na ulicy i kradzież portfela.
Renata Piwowarska z Urzędu Komunikacji Elektronicznej wskazuje, że Urząd podejmują działania w zakresie informowania o zagrożeniach czyhających w Internecie oraz metodach przeciwdziałania. W tym celu współpracują z wieloma organizacjami zajmującymi się bezpieczeństwem w sieci i ochroną użytkownika Internetu. Ponadto wprowadzili certyfikowanie usług telekomunikacyjnych aby zmotywować przedsiębiorców z tej branży do wdrażania rozwiązań zabezpieczających użytkowników i ich dane.
Komisja Europejska szacuje, że gospodarka internetowa stanowi prawie 6 proc. polskiego PKB. Wyniki badania wskazują, że ponad 50 proc. respondentów kupuje towary i usługi za pośrednictwem Internetu – na portalach aukcyjnych lub w sklepach internetowych. Co ciekawe – 47 proc. respondentów stwierdziło, że na stronach internetowe poszukuje towary, ale zakupy dokonuje w tradycyjnym sklepie. Może to świadczyć o nieufność wobec sklepów internetowych.
Opłacamy zobowiązania za pośrednictwem Internetu. Co najmniej raz w tygodniu 1/3 badanych wykonuje przelewy online, 87 proc. płaci w Internecie raz w miesiącu lub częściej, a bieżące rachunki reguluje w ten sposób 27 proc. respondentów.
W Internecie kupujemy coraz częściej i z mniejszymi obawami. O oswajaniu się z Internetem świadczy wzrost zakupów o niskiej wartości (np. pliki muzyczne) wykonywanych online.
Zanotowano również rosnące zainteresowanie alternatywnymi formami płatności w odniesieniu do kart płatniczych i przelewów – wartość zakupów wykonanych za pomocą systemu PayPal wzrosła o 63 proc. w ciągu 3 lat. – Wzrost ten jest spójny z trendem jaki obserwujemy na całym świecie. Tylko w 2013 roku zyskaliśmy 20 mln nowych użytkowników na całym świecie i przeprocesowaliśmy transakcje o wartości 52 mld. dol. (wzrost 25% rok do roku) – wskazuje Damien Perillat, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej
Badanie pokazało jaki rodzaj plików jest dla nas najcenniejszy – zdjęcia. Co ciekawe, pliki tekstowe związane z pracą znalazły się dopiero na 3 miejscu, a 16 proc. respondentów nie poinformowałoby swojego pracodawcy, gdyby ich urządzenie osobiste użyte do celów służbowych padło ofiarą ataku hakerów.
Na podstawie: Polacy wciąż łatwym celem cyberprzestępców – Raport badawczy 2014 fundacji Bezpieczniejwsieci.org