Polacy i płatności elektroniczne. VeriFone bada stosunek do płatności bezgotówkowych
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym na zlecenie VeriFone - światowego lidera płatności elektronicznych, Polacy uważają płatności kartą za bezpieczne, a terminale za łatwo dostępne. VeriFone to wiodący dostawca urządzeń do bezpiecznych płatności elektronicznych.
Firma obecna jest na polskim rynku od 1996 roku i jako pierwsza w kraju oferowała zaawansowane i bezpieczne terminale płatnicze. Przez 17 lat VeriFone opracował wiele produktów przeznaczonych i dostosowanych do potrzeb polskiego rynku i stał się liderem, oferując rozwiązania dla wszystkich rodzajów płatności, m.in. wykonywanych za pomocą kart i telefonów komórkowych wykorzystujących technologię NFC. Firma rozwija także innowacyjny system płatności bezgotówkowych w taksówkach: TAXI360.
Na zlecenie VeriFone w sierpniu 2013 roku w ramach Omnibus PBS przeprowadzone zostało badanie ilościowe pt. „Użytkowanie kart płatniczych”. W badaniu uczestniczyła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków w wieku od 15 lat.
Wyniki pokazują, że Polacy najczęściej używają kart płatniczych w sklepach i na stacjach benzynowych. Takich odpowiedzi udzieliło prawie 56% respondentów (sklepy 47,2%, stacje benzynowe 8,6%). W dalszej kolejności Polacy wymieniali restauracje (0,5%), instytucje publiczne i urzędy (0,1%) oraz Internet (0,4%).
Jednocześnie, na pytanie “Gdzie zazwyczaj używasz karty płatniczej?” nieco ponad 33% ankietowanych odpowiedziało, że nie posiada karty. Z drugiej strony 9,7% respondentów oświadczyło, że choć kartę posiada, to generalnie płaci gotówką.
Badacze zapytali także o to, czy Polacy uważają płatności kartą za bezpieczne. Niemal 66,9% ankietowanych wierzy, że taka forma płatności jest gwarancją bezpieczeństwa. Jedynie 6,9% respondentów odpowiedziało, że płacenie kartą uważa za znacznie bardziej niebezpieczne.
Wyniki ankiety pokazują, że Polacy ufają płatnościom kartami – twierdzi Tomasz Wejcman, VeriFone Country Manager – Jako wiodący dostawca rozwiązań dla branży płatności elektronicznych, obecny na polskim rynk od 17 lat, wiemy, że Polacy chętnie akceptują nowinki w tej dziedzinie. Nasze badanie dowodzi, że u podstaw tej postawy leży przekonanie o bezpieczeństwie płatności kartowych.
Ewaluacja została także przeprowadzona w zakresie dostępności terminali płatniczych. Respondenci zostali zapytani o to czy uważają, że terminali jest dużo oraz czy łatwo jest im znaleźć miejsce gdzie terminal płatniczy jest zainstalowany. Ponad 70% respondentów uważa, że dostępność terminali w Polsce jest znaczna. Odpowiedź „raczej duża” została wybrana przez 45,6% zaś wysoka przez 24,7%.
Mimo oceny respondentów, mówiącej, że dostępność terminali w Polsce jest znaczna, na tle innych krajów europejskich Polska plasuje się dopiero na przedostatnim miejscu pod względem liczby terminali dostępnych na 1000 mieszkańców* – kontynuuje Tomasz Wejcman. – Ostatnie decyzje Rządu obniżające opłaty intercharge dają nadzieję, że więcej sprzedawców i firm usługowych zdecyduje się używać terminali i ich dostępność będzie nadal rosła.
Więcej informacji o firmie: www.verifone.pl.
Źródło: VeriFone Systems Inc.
*Dane za Europejskim Bankiem Centralnym