Podsumowanie roku w e-commerce
2015 był kolejnym pełnym sukcesów rokiem dla polskiego rynku e-commerce. Nawet pomimo czynników makroekonomicznych, należał on do najszybciej rosnących w Europie. Gdy wzrost polskiego PKB wyniosło około 3,4%, w przypadku e-commerce było to ponad 20%. Przy takim tempie z pewnością będzie systematycznie zwiększać swój udział w strukturze produktu krajowego, który obecnie wynosi 6%. Wraz ze wzrostem wolumenu transakcji przez Internet, e-commerce staje się również coraz bardziej sprofesjonalizowane, a także oferuje szerszy wachlarz produktów i usług. Dzięki temu zakupy przez sieć stają się jeszcze prostsze, szybsze, tańsze i bezpieczniejsze.
m-commerce i omnichannel zdominowały ostatni rok
Pozytywne zmiany na polskim rynku e-commerce, oprócz naturalnego wzrostu i rosnącej popularności, były powiązane ze znaczną intensyfikacją niektórych trendów, jakich jak m-commerce oraz wzrostem znaczenia omnichannel. Nawiązując do raportu mShopper, wartość segmentu m-commerce w 2015 roku była wyceniona na 2 mld PLN i zapewne będzie rosnąć w tempie przekraczającym 100%. Jest to powiązane ze wzrostem zaufania do zakupów przez Internet w ogóle, jak i z faktem, że smartfony stają się coraz bardziej popularne. Era komputerów stacjonarnych/laptopów dobiega końca – już teraz stają się one mniej popularne niż tablety oraz telefony.
Kolejny bardzo ważny trend, który obserwujemy jest rosnąca rola sprzedaży wielokanałowej w handlu detalicznym. Właściciele sklepów coraz bardziej rozumieją, że docieranie do klientów przez różne, połączone ze sobą kanały może przynieść lepsze rezultaty oraz wartość dodaną. Dla sklepów tradycyjnych i online koniecznością staje się umożliwianie klientom nabywanie dóbr na różne sposoby. Obecnie może to następować z poziomu kanałów social media czy nawet też beaconów. To pokazuje jak bardzo należy być elastycznym i otwartym na nowe pomysły, umiejętności oraz wiedzę, aby pozostać atrakcyjny i konkurencyjnym oraz osiągać wyższą stopę konwersji.
Ludzie bardziej ufają sprzedawcom w sieci
Ponadto obserwujemy również, że polskie e-sklepy oferują lepsze i bardziej profesjonalne usługi, co skutkuje bezpieczniejszymi zakupami oraz pozwala utrzymać dynamiczny wzrost sprzedaży przez Internet. Potwierdza to raport Gemius, który pokazuje, że każdego roku polscy konsumenci w coraz większym stopniu potwierdzają, że zakupy przez Internet: są bezpieczne (33% w 2015 r. i 31% w 2014 r.), szybkie (61% do 60%), tańsze (63% do 62%) oraz oferują szerszy wybór produktów (64% do 57%). Czy zmiana ta spowodowana jest uchwaloną niedawno nową ustawą o prawach konsumenta czy wzrostem dojrzałości branży, trudno jednoznacznie stwierdzić.
Wszystkie te fakty pozwalają twierdzić, że polski e-commerce wreszcie „wychodzi z garażu” i w zdecydowanie staje się pełnoprawnie sprofesjonalizowanym biznesem, z każdym rokiem coraz ważniejszym dla wzrostu gospodarczego w ogóle. Jako regularny uczestnik wydarzeń branżowych obserwujemy rosnącą liczbę wystawców, także z zagranicy, a także zwiększającą się liczbę osób odwiedzających tego typu imprezy. Ten trend pokazuje zainteresowanie profesjonalnymi usługami e-commerce, co w znacznym stopniu zbliża nas do największych rynków w Europie.
2016 nawet bardziej interesujący?
W 2016 roku z pewnością również spotkają nas różne niespodzianki – musimy pamiętać, że rynek zmienia się bardzo dynamicznie. Z pewnością należy zakładać kolejny krok w rozwoju m-commerce oraz omnichannel – ich użyteczności i udziału w sprzedaży, większej integracji z social media, nowe wyzwania i szanse.
Również większą rolę będzie odgrywać user experience (UX). Zbieranie danych dzięki testom A/B oraz dostosowanie stron sklepów internetowych do potrzeb i preferencji klientów może przynieść naprawdę wspaniałe rezultaty. Jest to szczególnie ważne w obszarze dostaw i płatności. Musimy pamiętać, że klient jest najważniejszy, więc „słuchanie” jego opinii z pomocą profesjonalnych narzędzi jest tym czego otwarty i ukierunkowany na sukces sprzedawca potrzebuje.
Z pewnością Big Data w e-commerce będzie jednym z gorętszych tematów omawianych przez ekspertów podczas branżowych konferencji i eventów. Według szacunków rynek Big Data w 2015 roku był wart około 48 mld USD. Korzystanie z analizy wielu różnych baz danych może być bardzo pomocne w rozwoju e-commerce, nie tylko przez największych graczy. W naszej opinii to może być także wspaniała szansa dla mniejszych i średnich firm, co jest ekscytujące.
Źródło: SOFORT GmbH