Płatności mobilne w codziennych zakupach wykorzystuje 39 proc. konsumentów
„Na naszych oczach sektor handlu dynamicznie się rozwija. Dużą rolę w zachodzącej rewolucji odgrywa zmiana przyzwyczajeń konsumentów. Powtarzający się od dziesiątek lat schemat, zgodnie z którym klienci dokonywali zakupów towarów ulubionych marek w pobliskich sklepach, odchodzi do historii. Transformacja cyfrowa odmieniła zwyczaje zakupowe, odległość straciła na znaczeniu, stopniała lojalność wobec marek” – powiedział partner w PwC, lider zespołu handlu i produktów konsumenckich w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Krzysztof Badowski, cytowany w komunikacie.
Badanie dotyczące Polski wykazało również, że zakupów z użyciem smartfona dokonuje przynajmniej raz w tygodniu 17% badanych (wobec 9% rok temu), a 7% konsumentów robi to codziennie.
Co najchętniej kupujemy przez internet?
„Najpopularniejszymi towarami kupowanymi w Polsce przez internet są odzież i obuwie (79% konsumentów kupiło je online przynajmniej raz w ciągu roku), kosmetyki (75%), książki, muzyka, filmy i gry wideo (73%), meble i wyposażenie domu (62%) oraz komputery i elektronika (61%). Respondenci są najmniej skłonni do nabywania za pośrednictwem tego kanału produktów spożywczych (47%)” – czytamy w raporcie.
Polscy konsumenci są gotowi ponieść dodatkowe koszty, aby otrzymać zakupiony towar szybciej – tj. 23% polskich respondentów jest skłonnych dopłacić, aby przesyłka dotarła do nich w ciągu 3 godzin (to możliwe np. w dużych aglomeracjach miejskich), za dostawę tego samego dnia dodatkową opłatę może ponieść 40% respondentów, a 25% klientów dodatkowo zapłaci za dostawę kolejnego dnia po zakupie.
Dostawy zakupów przez drony
Badanie wykazało, że 17% polskich ankietowanych zadeklarowało, że zgodziłoby się na dostawę każdego towaru za pomocą dronów, natomiast 26% stwierdziło, że byłoby skłonnych skorzystać z usług drona tylko w przypadku mniej wartościowych produktów.
Rośnie gotowość wśród Polaków użytkowania urządzeń sztucznej inteligencji i 40% badanych rozważa zakup urządzeń AI.
„Na świecie 10% badanych twierdzi, że posiada urządzenia oparte o sztuczną inteligencję, takie jak roboty czy asystenci osobiści. Z kolei niemal co trzeci badany przyznał, że planuje zakup takiego urządzenia. Co ciekawe, w Polsce 13% ankietowanych zadeklarowało, że je posiada urządzenia wspomagane sztuczną inteligencją, a 40% wyraziło chęć ich zakupu” – czytamy w materiale.
Raport powstał na podstawie badania PwC „Global Consumer Insight Survey 2018” przeprowadzonego metodą CAWI w 27 krajach na reprezentatywnej próbie 22 481 osób. Liczba polskich ankietowanych wyniosła 350 osób.
Źródło: ISBnews