Plaga cyberataków na czeskie banki

Plaga cyberataków na czeskie banki
Fot. stock.adobe.com / Rumana
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W 2023 roku banki w Czechach odnotowały 69 685 cyberataków na klientów, które wyrządziły łączne szkody w wysokości 1,35 mld koron (ok. 230 mln złotych).

Do policji w Republice Czeskiej zgłoszono 19 592 zgłoszonych przypadków internetowych oszustw na klientów banków. Rośnie stopień ich wyrafinowania.

Najpopularniejszym sposobem oszustw jest phising – przestępcy podszywają się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji, takich jak login, hasło, dane kart kredytowych lub też zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem.  

Coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję, co sprawia, że ​trudno jest odróżnić fałszywą rozmowę telefoniczną od prawdziwej.

Czytaj także: Czeska gospodarka przyspieszy, gdy Czeski Bank Narodowy obniży stopy

Pięciokrotny wzrost cyberataków na czeskie banki w roku 2023

Jak wynika z analiz firmy Analytics Data Factory, która koncentruje się na zapobieganiu oszustwom w czasie rzeczywistym oraz firmy Semantic Visions, która ocenia dane ze światowych mediów, liczba cyberataków na czeskie banki wzrosła w roku 2023 pięciokrotnie.

W ubiegłym roku odnotowano 131 takich ataków, w porównaniu z 26 w roku 2022.

Zdaniem analityków ten niepokojący wzrost wynika głównie ze skutków sytuacji geopolitycznej związanej z wojną na Ukrainie. Cyberataki na banki są najbardziej intensywne podczas różnych świąt lub dużych sezonowych wyprzedaży, czyli wtedy, gdy ludzie najchętniej korzystają z elektronicznych metod płatności.

Czytaj także: Raport Specjalny | Trendy Bankowości 2024 – KIR | Cyberbezpieczeństwo to nie yeti – istnieje, choć go nie widać

Narodowy Bank Czech celem cyberataku

Cyberprzestępcy zaatakowali w sumie dwanaście instytucji, w tym Narodowy Bank Czech, a także wszystkie większe banki komercyjne.

W 36 przypadkach było to jedynie istotne zagrożenie cyberbezpieczeństwa. W 34 przypadkach cyberprzestępstwo zostało popełnione. W  22 przypadkach było to nielegalne włamanie się hakerów do zabezpieczeń, w 19 przypadkach odnotowano także ataki DDoS (atak na system komputerowy lub usługę sieciową w celu uniemożliwienia działania poprzez zajęcie wszystkich wolnych zasobów). Według ekspertów ich liczba wzrosła kilkukrotnie w porównaniu z 2022 rokiem.

„Ostatni rok wyznaczył nowy standard w zakresie ilości zagrożeń cyberbezpieczeństwa, z którymi muszą sobie radzić banki” – twierdzi Jiří Mojžíš, dyrektor techniczny Analytics Data Factory, cytowany przez czeski portal „Seznam Medium”.

„W tym roku spodziewamy się dalszego wzrostu zagrożeń cybernetycznych, a zwłaszcza stosowania bardziej wyrafinowanych rodzajów ataków” – dodał Jiří Mojžíš.

Czeski Związek Bankowy (ČBA) już drugi rok walczy z oszustwami elektronicznymi za pomocą kampanii edukacyjnej #nePINdej!

Z danych ČBA  wynika, że ​​z interaktywnego edukacyjnego Cybertestu, będącego kluczowym elementem kampanii, skorzystało dotychczas 315 tys. osób.

Czytaj także: Cyberbezpieczeństwo: co świadczy o cyfrowej innowacyjności sektora bankowego?

Witold Gadomski
Witold Gadomski, publicysta ekonomiczny, od ponad 20 lat pracujący w Gazecie Wyborczej. Autor książki o Leszku Balcerowiczu, współautor Kapitalizm. Fakty i iluzje. Od 2020 roku współpracuje z portalem BANK.pl.
Źródło: BANK.pl