PKO BP: pandemia stała się „new normal” w ocenie gospodarstw domowych
„W styczniu nieznacznie wzrosły obawy gospodarstw domowych o wpływ pandemii na gospodarkę, przy mniejszym wzroście obaw o własną sytuację finansową. Zdaniem konsumentów pandemia nadal pozostaje mniejszym zagrożeniem dla gospodarki niż podczas fali jesiennej w 2020 i wiosennej 2021” – napisali analitycy PKO BP na Twitterze, komentując dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
Czytaj także: Nastroje konsumenckie coraz gorsze; największy spadek oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych >>>
GUS podał, że w styczniu 2022 r. dla 53,3% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce (wzrost o 1,8 pkt proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca).
Konsumenci nie obawiają się utraty pracy
„Konsumenci nie obawiają się natomiast utraty pracy ze względów covidowych – rynek pracy pozostaje rozgrzany i konsumenci są tego jak najbardziej świadomi. Generalnie wpływ pandemii na oceny gospodarstw domowych co do bieżącej i przewidywanej sytuacji systematycznie maleje. Pandemia stała się 'new normal'” – napisali dalej ekonomiści banku.
Jak podał GUS, spośród respondentów deklarujących wpływ sytuacji epidemiologicznej na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 59,7% określiło go jako umiarkowany, a 19,1% jako znaczny. Dla 21,2% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.