PKO BP: asystent głosowy w aplikacji mobilnej przeanalizuje teraz wydatki i oszczędności
Asystent głosowy daje teraz użytkownikom aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego możliwość skorzystania z nowych narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Dwie udostępnione właśnie funkcje dają klientom możliwość przeglądu wydatków oraz podsumowania oszczędności. Pierwsza funkcja umożliwia sprawdzenie, ile wydają na: zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy wychodzące, wypłaty z bankomatów i pozostałe płatności. Druga funkcja informuje, jak kształtuje się stan oszczędności na koncie. Obie umożliwiają wybór waluty, konta i okresu (obecny miesiąc, poprzedni miesiąc, ostatnie 3 miesiące, ostatnich 6 miesięcy oraz ostatni rok), dla których ma zostać przeprowadzona analiza. Kwoty wydatków i oszczędności są prezentowane graficznie – w postaci wykresów (słupków) oraz podsumowania, które Asystent głosowy przekazuje w aplikacji mobilnej w formie mówionej i tekstowej.
Czytaj także: PKO BP: nowości w aplikacji IKO, m.in. funkcja autooszczędzania, co jeszcze?
– To bardzo praktyczne, przydatne i proste do zastosowania narzędzia, które pomagają zarządzać własnym budżetem. Wystarczy zapytać Asystenta na przykład o pokazanie wydatków z ostatnich trzech miesięcy i natychmiast widzimy ich podsumowanie w podziale na miesiące i typy operacji. Możemy też obejrzeć. jak w ostatnim czasie kształtowały się nasze oszczędności. To kolejna funkcja Asystenta głosowego w aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego, która powstała w odpowiedzi na rosnące wymagania klientów. Stale rozwijamy umiejętności językowe Asystenta i konsekwentnie będziemy go rozbudowywać o następne elementy – podkreśla Kamil Konikiewicz, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji.
W przyszłości planowane są nowe funkcje, umożliwiające bardziej szczegółowe analizy wydatków czy wyszukiwanie transakcji.
Jak korzystać z Asystenta głosowego?
Aby przeanalizować swoje oszczędności, wystarczy wydać Asystentowi głosowemu polecenie, np. „pokaż oszczędności za ostatnie 3 miesiące„. Jeśli mamy konta w kilku walutach, Asystent poprosi o nas o wybranie waluty. Jeżeli mamy więcej niż 5 kont, poprosi o wskazanie kont do analizy. Następnie w aplikacji pojawią się sumy przychodów, wydatków i stan oszczędności w tych miesiącach oraz obrazujące je grafiki. Asystent dodatkowo poinformuje ile wynosiła średnia kwota oszczędności przypadająca na 1 miesiąc w tym okresie oraz pokaże, jaka jest suma oszczędności za 3 miesiące. Podobnie przy analizie wydatków. Można zapytać np. „ile wydałem w ostatnim miesiącu?„. Asystent poda kwotę wydatków i pokaże ją graficznie w aplikacji w rozbiciu na: zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy wychodzące, wypłaty z bankomatów i pozostałe płatności.
Nowe funkcje są dostępne dla użytkowników aplikacji PKO Banku Polskiego korzystających z urządzeń z systemami operacyjnymi Android, w najbliższym czasie będą też dostępne dla korzystających z iOS.
Ponad 4 miliony rozmów z bankową sztuczną inteligencją
Asystent głosowy IKO działa już od ponad roku. Od momentu uruchomienia przeprowadził już ponad 800 tys. rozmów z klientami, obecnie jest to około 60 tys. dialogów miesięcznie. Odnotowano w nim też ponad 1,5 mln wypowiedzi użytkowników. Na początku rozumiał ponad 70 tematów rozmów, teraz jest ich ponad 250 i będzie ich sukcesywnie przybywać. Asystent ma ponad 340 tys. unikalnych użytkowników.
Przy pomocy asystenta, oprócz analizy wydatków i oszczędności, można m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić BLIKIEM, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie. Wspieranych przez asystenta funkcji będzie stopniowo przybywać. System wciąż się uczy i jeśli czegoś nie może obecnie wykonać to przenosi użytkownika do miejsca w aplikacji, gdzie wykona on operację bankową samodzielnie. Rozumie język naturalny i nie narzuca sposobu komunikacji, np. zlecając przelew można powiedzieć „zrób przelew do…„, ale też „pchnij kaskę…„. Użytkownik nie musi Asystenta instalować – wystarczy kliknąć w ikonę chmurki dialogowej w prawym górnym rogu ekranu głównego aplikacji.
Czytaj także: Nowy serwis PKO supermakler i aplikacja mobilna już dostępne >>>
PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiej bankowości w dziedzinie rozumienia i przetwarzania języka naturalnego. Sztuczna inteligencja w PKO Banku Polskim to nie tylko Asystent głosowy w aplikacji, lecz także voiceboty rozmawiające z klientami na bankowych infoliniach. W sumie właśnie została przekroczona liczba 4,3 mln rozmów z bankową AI. Jednym z interesujących przykładów jest bot zajmujący się kierowaniem połączeń przychodzących na infolinię – zastępuje interaktywne menu głosowe („jeżeli jesteś klientem indywidualnym naciśnij 1„). Wita klienta i prosi o informację w jakiej sprawie dzwoni, a następnie kieruje go do odpowiedniego konsultanta lub procesu. Dzwoniący nie musi tracić czasu na kolejne „wciśnij 2, wciśnij 5” tylko od razu trafia tam gdzie otrzyma wsparcie. Ten voicebot rozumie ponad 250 różnych tematów i osiągnął właśnie liczbę 1,6 miliona przeprowadzonych rozmów.
Aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego jest najpopularniejszą aplikacją bankową w Polsce z szerokim wachlarzem funkcji. Liczba aktywnych IKO przekroczyła już rekordowe na polskim rynku bankowym 5,8 mln, a od momentu uruchomienia aplikacji (w marcu 2013 roku), użytkownicy logowali się do niej w sumie 3,4 mld razy. W ostatnim czasie w aplikacji pojawiła się też możliwość płacenia za autostrady, bez konieczności zatrzymywania się na bramkach, otwieranie konta „na selfie”, złożenia wniosku o założenie konta firmowego i jednocześnie rejestrację firmy w CEIDG oraz opcja zmiany konta na inny typ. Aplikacja umożliwia też wgląd do kont z innych banków – sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji (usługa AIS w ramach open banking).
Klienci dwóch największych sklepów z aplikacjami wystawili IKO już ponad 710 tys. ocen, których średnia to 4,8 na 5 możliwych gwiazdek. Aplikacja PKO Banku Polskiego jest więc nie tylko aktywnie używana przez klientów, ale i bardzo dobrze przez nich oceniana. Między innymi zwyciężyła w kategorii „Nagroda Specjalna Internautów” w 10. edycji konkursu Mobile Trends Awards, zbierając ponad 17 tys. wskazań. Użytkownicy docenili m.in. innowacyjność, przyjazne rozwiązania oraz dynamiczny rozwój.