Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
93dni
2godzin
15minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Z rynku finansowego

PKO Bank Polski stawia na zrozumiały język w bankowości

15.10.2025 12:01 mb | Portal Finansowy BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
PKO Bank Polski stawia na zrozumiały język w bankowości
Źródło: PKO BP
PKO Bank Polski jest w gronie 26 banków, które – w ramach Związku Banków Polskich – wypracowały wspólne podejście do ustawowego wymogu zrozumiałej komunikacji, czytamy w informacji prasowej.

Prosty język to dla największego banku w Polsce nie tylko zgodność z przepisami – to inwestycja w dostępność, zaufanie i lepsze doświadczenia klientów.

Od maja 2025 r. bank – jako pierwsza instytucja finansowa w Polsce – ma komplet trzech Językowych znaków jakości, które potwierdzają systemowe podejście do tworzenia prostej i zrozumiałej komunikacji.

PKO BP realizuje zalecenia Polskiego Aktu o Dostępności

Porozumienie jest odpowiedzią sektora bankowego na wymogi Polskiego Aktu o Dostępności, który obowiązuje od 28 czerwca 2025 r.

PKO Bank Polski przystąpił do porozumienia w sprawie standardu zrozumiałości języka w usługach bankowości detalicznej, wypracowanego w ramach Związku Banków Polskich (ZBP). Inicjatywa ta potwierdza wspólne podejście banków do przejrzystej, spójnej i inkluzywnej komunikacji z klientami.

Czytaj także: Bankowość i finanse | Wywiad miesiąca | Bankowość bez barier i wyjątków

Standard prostego języka, który jest częścią porozumienia, został opracowany we współpracy z ekspertami z ośrodków naukowych i uwzględnia specyfikę usług finansowych oraz wymogi ustawowe.

Strategiczna inwestycja w dostępność i doświadczenia klientów

Tomasz Pol. PKO BP. Źródło: PKO BP

– Jako największy bank w Polsce, który obsługuje ponad 12 milionów klientów, mamy szczególną odpowiedzialność za to, jak mówimy.

Prosty język dla nas to nie tylko zgodność z regulacjami – to fundament dostępności, zaufania i jakości doświadczeń klienta. Dlatego podchodzimy systemowo do upraszczania komunikacji i dokumentów.

Polski Akt o Dostępności tylko przyspieszył i ustrukturyzował nasze działania. Cieszę się, że jako sektor mówimy jednym głosem.

Wspólny standard to ważny sygnał, że jako branża traktujemy prosty język priorytetowo – nie jako upraszczanie treści, ale miarę szacunku dla odbiorcy – mówi Tomasz Pol, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego. 

– Zrozumiała komunikacja to jeden z wymogów ustawy o dostępności. Od wielu miesięcy się na to przygotowywaliśmy, opracowując standard upraszczania komunikacji bankowej.

Paweł Zagaj | Źródło: Bank.pl

To świetny przykład współpracy między światem biznesu, a naukowym, która nie zawsze jest tak oczywista.

PKO Bank Polski był jednym z inicjatorów porozumienia, który od początku wierzył, że tylko wspólne, sektorowe działanie ma sens i mobilizował nas na każdym etapie – mówi Paweł Zagaj, dyrektor Zespołu Bankowości Detalicznej w Związku Banków Polskich.

Język dokumentów i komunikacji, kierowanych do konsumentów – dlaczego to ważne?

Porozumienie jest odpowiedzią sektora bankowego na wymogi Polskiego Aktu o Dostępności, który obowiązuje od 28 czerwca 2025 roku. Zgodnie z nim dokumenty i komunikacja, które banki kierują do konsumentów, muszą być zrozumiałe.

Monika Kresa, UW

– Patrzę na to porozumienie jak na zwycięstwo wszystkich osób, które w meczu o dostępność grają do jednej bramki.

Zwycięstwo banków, które wypracowały wspólny standard komunikacyjny; zwycięstwo naukowców, którzy o dostępności i prostym języku mówią jednym głosem.

A przede wszystkim – zwycięstwo osób, które korzystają z usług bankowości detalicznej. Dzięki porozumieniu zyskują one szansę na równy dostęp do informacji – podkreśla dr hab. Monika Kresa z Uniwersytetu Warszawskiego, współautorka standardu.

PKO BP – pierwszy bank z kompletem Językowych znaków jakości

W maju 2025 roku Fundacja Języka Polskiego potwierdziła systemowe podejście do upraszczania dokumentów i komunikacji w PKO Banku Polskim, przyznając bankowi Językowy znak jakości dla instytucji.

PKO Bank Polski jako pierwsza instytucja zdobył komplet trzech wyróżnień Fundacji Języka Polskiego (ludzie, teksty i instytucja).

PKO Bank Polski ma największy w Polsce zespół certyfikowanych ambasadorek i ambasadorów prostego języka.

Stworzył i udostępnił wszystkim pracownikom autorską aplikację PKO Prosto, która wspiera proces redakcji tekstów. 

Źródło: PKO Bank Polski / PKO BP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BankiESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFundacja Języka PolskiegoInkluzywnośćJęzyk polski / PolszczyznaJęzykowy znak jakościMonika KresaPaweł ZagajPKO Bank Polski / PKO BPPolski Akt o DostępnościPolski sektor bankowyStandard prostego językaTomasz PolUniwersytet Warszawski / UWZwiązek Banków Polskich / ZBP
Autor mb
Źródło Portal Finansowy BANK.pl
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Z rynku finansowego
Komisja Europejska chce wzmocnienia ESMA
kalkulator z napisem 2026, banknoty 500 zł
Wydarzenia
Relacja z Webinaru PAB WIB przedstawiającego wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w III kwartale 2025 roku oraz na wyniki w roku następnym
Kadry
Zmiana na stanowisku wiceprezesa ING Banku Śląskiego
Logo PGZ
Z rynku finansowego
BOŚ i PGZ podpisały list intencyjny o współpracy

Najnowsze

9 grudnia 2025 roku PKO Bank Polski i Policja podpisały porozumienie, w ramach którego planują szkolenia, spotkania i warsztaty o cyberbezpieczeństwie
Cyberbezpieczeństwo
Współpraca PKO BP i Policji na rzecz skutecznej ochrony seniorów i młodzieży przed cyberoszustami
Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
Bankowość spółdzielcza
Usługa Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
reklama wizerunkowa Banku Pekao na jednym z samolotów narodowego przewoźnika, Boeingu 737 MAX 8. Samolot PLL LOT w barwach Banku Pekao S.A
Bezgotówkowo
Klienci Banku Pekao mogą skorzystać z 10-proc. rabatu na bilety PLL LOT
bank spóldzielczy napis na budynku
Bankowość spółdzielcza
Posiedzenie Rady Konsultacyjnej Sektora Bankowości Spółdzielczej
Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Donald Tusk, premier RP
Gospodarka
Zamiast CPK – Port Polska, start budowy w ciągu kilku miesięcy
KNF
Z rynku finansowego
UKNF przedstawił swoje priorytety nadzorcze na 2026 rok
Bank
Z rynku finansowego
Wyższy CIT obniży o 1/3 zyski banków przyszłym roku

Zobacz także

Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Raport „Ryzyko klimatyczne i adaptacja do zmian klimatu – perspektywa sektora bankowego” . Źródło: ZBP
ESG
Premiera raportu „Ryzyko klimatyczne i adaptacja do zmian klimatu – perspektywa sektora bankowego” podczas II. Kongresu Bankowości Zrównoważonego Rozwoju
Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025. Urszula Zielińska. Źródło: BANK.pl
Z rynku finansowego
Banki kluczowym elementem budowy odporności na zmiany klimatyczne
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}