Pierwsze konto bankowe jeszcze przed „osiemnastką”. Aż 80 proc. najstarszych nastolatków posiada swój rachunek

Pierwsze konto bankowe jeszcze przed „osiemnastką”. Aż 80 proc. najstarszych nastolatków posiada swój rachunek
Fot. stock.adobe.com/dobok
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Blisko połowa (46%) młodych Polaków ma założone pierwsze konto bankowe jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności - tak wskazują najnowsze badania przeprowadzone wśród bankowców przez Związek Banków Polskich.

Blisko połowa (46%) młodych Polaków ma założone pierwsze konto bankowe jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności #ZBP #banki #KontoBankowe

Jednocześnie, jak wynika z analiz pracowni badawczej Kantar TNS, pierwsza aktywność bankowa jest podejmowana przez tzw. Pokolenie Z (czyli osoby urodzone po 1995 r.) o wiele wcześniej niż miało to miejsce jeszcze dekadę temu. Dziś, aż 80% najstarszych nastolatków posiada już konto osobiste, podczas gdy w 2009 r. było ich jedynie 40%.

W jakim wieku zakładamy pierwsze konto?

Źródło: ZBP

Czytaj także: Jak bankuje polska młodzież?

Własne konto bankowe można posiadać po ukończenia 13. roku życia

Zgodnie z prawem obowiązującym w Polsce, własne konto bankowe można posiadać od momentu ukończenia 13. roku życia. Wówczas, po osiągnięciu przez dziecko ograniczonej zdolności do czynności prawnych, czyli również zarządzania swoimi pieniędzmi, rodzic może mu otworzyć rachunek bankowy. Z najnowszych badań ZBP wynika, że brak opłat za prowadzenie rachunku oraz za wydanie i korzystanie z karty debetowej to kluczowe czynniki dla klienta zakładającego pierwsze konto dla swojego dziecka wskazywane odpowiednio przez 95% i 73% badanych. Co może martwić, mniej istotne są dedykowane programy oszczędnościowe (26%) czy system wspierający edukację finansową dziecka (8%).

Co jest najważniejsze przy zakładaniu pierwszego konta?

Źródło: ZBP

Warto jednak zwrócić uwagę, że w ponad połowie przypadków (57%) ważnym motywem przy wyborze oferty dla naszych podopiecznych pozostaje możliwość korzystania z aplikacji mobilnej. Wpisuje się to w dynamiczny rozwój bankowości mobilnej w Polsce i kolejne rekordy popularności. Według danych ZBP z Raportu NetB@nk, na koniec 2018 r. ponad 8,7 mln Polaków aktywnie korzystało z bankowej aplikacji mobilnej, co de facto oznacza, że co drugi aktywny użytkownik bankowości elektronicznej, chętnie korzysta z usług bankowych przez swój smartfon lub tablet. Jednocześnie, prognozy bankowców przewidują, że jeszcze w tym roku liczba użytkowników bankowych aplikacji może przekroczyć nawet 12 milionów osób.

Rośnie intensywność wykorzystania kanału „mobile”

Mimo że, jak wynika z raportu „Polska jest Mobi 2018” od 2016 r. nie obserwujemy już tak dynamicznego wzrostu liczby smartfonów, jak w latach poprzednich (w 2017 r. posiadanie co najmniej jednego deklarowało 64% Polaków), to zauważalnie rośnie intensywność wykorzystania kanału „mobile”. Duży udział w tym trendzie mają ludzie młodzi, którzy coraz częściej traktują aplikacje bankowe jako standardowe do pobrania obok najpopularniejszych aplikacji muzycznych czy społecznościowych. Potwierdzają to dane ZBP z kwietnia br., z których wynika, że 43% osób
w wieku 15-24 lat zadeklarowało skorzystanie z bankowości mobilnej w ciągu ostatniego miesiąca. To wynik o 2 p.p. wyższy niż w przypadku tzw. Pokolenia X (czyli osób urodzonych
po 1965 r.).

Młodzi Polacy jeszcze chętniej korzystają z bankowości internetowej

Młodzi Polacy jeszcze chętniej korzystają z bankowości internetowej – w kwietniu br. zadeklarowali, że w ciągu ostatniego miesiąca, aż 61% z nich skorzystało z internetowego serwisu transakcyjnego swojego banku. Co ciekawe, najmłodsi klienci banków w Polsce, aż w 57% określili swoje doświadczenia z bankami jako zdecydowanie lub raczej pozytywnie, co jest wynikiem o 6 p.p. powyżej średniej.

Bez względu na rosnącą popularność korzystania z nowoczesnej bankowości i stosunkowo młody wiek, w którym ma miejsce pierwsza aktywność bankowa, kluczowy pozostaje rozwój wiedzy ekonomicznej i to od najmłodszych lat. Jak wynika z badania przeprowadzonego dla Warszawskiego Instytutu Bankowości w marcu br. aż 37% Polaków powyżej 18. roku życia (a nie starszych niż 34 lata) ocenia swoją znajomość wiedzy finansowej jako przeciętną. Ponadto, ponad połowa młodych osób (55%) przyznaje, że zdarza im się podpisać umowę finansową, nawet jeśli nie rozumieją wszystkich jej zapisów.

Pierwsze konto

Źródło: WIB

Warto pamiętać, że w dzisiejszych czasach i otaczającej nas rzeczywistości nauka podstaw finansów, bankowości czy cyberbezpieczeństwa jest dla edukacji młodego człowieka równie ważna jak znajomość języków obcych, obsługi komputera czy aktywność fizyczna.

 

Źródło: Związek Banków Polskich / ZBP