Pekao: zysk netto w I kwartale trzy i pół razy większy niż rok temu
– Pierwszy kwartał był dla nas biznesowo bardzo dobry. Mocno zwiększyliśmy nasz wynik odsetkowy. Zauważalne było w pierwszym kwartale odreagowanie w kredytach dla firm, kontynuowaliśmy rozwój naszych cyfrowych kanałów, a koszty były utrzymane pod ścisłą kontrolą, co przełożyło się na skokowy wzrost zysku netto. W związku ze zmianami w otoczeniu gospodarczym, zakładamy, że wkrótce zaktualizujemy strategiczne cele finansowe – mówi Leszek Skiba, prezes Banku Pekao.
Skonsolidowany zysk netto Banku Pekao w I kw. 2022 r. wyniósł 907 mln zł wobec 246 mln zł rok wcześniej oraz był o 31 proc. wyższy od wyniku netto z czwartego kwartału 2021 roku.
Głównym motorem kilkukrotnego wzrostu zysku netto była skokowa poprawa wyniku odsetkowego do 2,07 mld zł w porównaniu z 1,33 mld zł rok wcześniej. Wynik prowizyjny zwiększył się rok do roku o 14,5 proc. do 705 mln zł.
Na uwagę zasługuje wzrost wolumenów kredytowych w segmencie dla biznesu. W przypadku dużych korporacji wzrost wolumenu kredytów wyniósł 9 proc., a w przypadku firm z segmentu MŚP i MID 22 proc.
Rosnąca efektywność
Wskaźnik ROE w I kw. 2022 r. zwiększył się aż do 15,3 proc. wobec zapisanego w strategii Banku Pekao celu 10-proc. ROE w 2024 roku i wobec 3,9 proc. w I kw. 2021 roku. W związku ze zmianami w otoczeniu gospodarczym Bank Pekao wkrótce zaktualizuje cele finansowe ogłoszone w strategii na lata 2021-2024.
Koszty operacyjne w I kw. 2022 były 6 proc. niższe niż rok wcześniej, a skorygowane o wpływ rezerw na restrukturyzację zatrudnienia 3 proc. wyższe, ale ich dynamika pozostała znacznie poniżej poziomu inflacji.
Relacja koszty/dochody spadła w I kw. 2022 roku do 38,5 proc. z 55,8 proc. w I kw. 2021. Strategiczny cel Pekao do 2024 r. to zmniejszenie wskaźnika koszty/dochody do 42 proc.
Klienci cyfrowi
Sukcesywnie rośnie liczba klientów bankowości mobilnej Pekao, z której aktywnie korzystało na koniec I kw. 2022 roku 2,5 miliona klientów w porównaniu do 2,1 miliona rok wcześniej. Cel strategiczny na 2024 rok to 3,2 mln aktywnych klientów bankowości mobilnej.
Paleta usług oferowanych w aplikacji PeoPay i bankowości elektronicznej jest sukcesywnie poszerzana, co przekłada się na wskaźnik digitalizacji, czyli miarę możliwości cyfrowego dostępu do usług bankowych. Pekao zakłada, że w 2024 roku – zbliży się on do 100 proc., czyli niemal każdą usługę bankową klient będzie miał dostępną poprzez kanały zdalne.
W odpowiedzi na zmianę stóp procentowych Bank Pekao wprowadza w życie szeroką paletę nowych, wyższych stawek oprocentowania kont oszczędnościowych i lokat dla klientów indywidualnych, a także wdraża nowe produkty oszczędnościowe. Dotyczą one zarówno środków już posiadanych przez klientów w Pekao, jak i nowych środków, które klienci mogą przenieść z innych banków oraz nowych klientów.
Pekao utrzymuje wysoką bazę kapitałową. Na koniec marca łączny współczynnik kapitałowy (TCR) wyniósł 16,9 proc., a Tier1 15,1 proc.