Otwarci na otwartą bankowość, jak Wielka Brytania
Wielka Brytania, być może przez swój wyspiarski charakter od wieków się odróżniała się od Starego Kontynentu. W ostatnich miesiącach za sprawą serialu „The Crown” członkowie owianej tajemnicą i niedostępnością rodziny królewskiej stali się dla wielu widzów towarzyszami wieczorów, które w czasie lockdownu umila Netflix.
Aż trudno uwierzyć, że to już w styczniu 2021 r. Wielka Brytania bezpowrotnie stanie się względem Unii Europejskiej państwem trzecim. Takim jak Chiny lub Argentyna.
Jest jednak obszar, na które Zjednoczone Królestwo było i pozostaje otwarte bardziej, niż pozostałe kraje europejskie – open banking.
Z usług otwartej bankowości korzysta obecnie 4% populacji UK
Open Banking UK został powołany do życia przez sektor publiczny, niejako oddolna inicjatywa uczestników rynku.
W przeciwieństwie do standardów API wypracowanych przez poszczególne kraje europejskie czy Grupę Berlińską – w Wielkiej Brytanii to właśnie Open Banking UK przygotował krajowy standard.
Jest on prowadzony przez Open Banking Implementation Entity (OBIE), które zostało założone w 2016 r. przez Competition and Markets Authority (CMA), czyli odpowiednik polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Z usług otwartej bankowości korzysta obecnie 4% populacji UK, a 9 największych banków w Wielkiej Brytanii jest zobowiązanych do comiesięcznego raportowania liczby pomyślnie przetworzonych transakcji w zakresie otwartej bankowości.
Większość tych transakcji to wezwania do obsługi informacji o koncie (ok. 99,9%), ponieważ obecnie liczba transakcji PISP jest ograniczona.
Jednak w nadchodzących miesiącach liczba ta znacznie wzrośnie, gdy na rynku brytyjskim pojawią się nowe usługi inicjowania płatności. Od stycznia 2018, kiedy uruchomiono otwartą bankowość do sierpnia tego roku zaraportowano 534,6 mln transakcji.
Produkty oparte na otwartej bankowości pomagają konsumentom lepiej zarządzać swoimi finansami
Wzrasta też liczba klientów, którzy łączą swoje konta z zaufanymi stronami trzecimi – aktualnie jest to ponad 2 miliony klientów brytyjskich banków w porównaniu z 1 milionem w styczniu tego roku. Oznacza to stały wzrost o około 160 000 użytkowników miesięcznie.
Warto tu podkreślić, że rzeczywista liczba jest prawdopodobnie wyższa, ponieważ dane zostały dostarczone przez dziewięć największych banków w Wielkiej Brytanii i nie obejmują danych Starling i Revoluta.
Produkty oparte na otwartej bankowości pomagają konsumentom lepiej zarządzać swoimi finansami. Konsumenci w czasie pandemii coraz częściej zwracają się do platform zarządzania pieniędzmi, aby pomóc sobie w zarządzaniu swoimi finansami: 36% brytyjskich respondentów w niedawnym badaniu opublikowanym przez Capgemini uważa, że teraz bardziej komfortowo korzystają z aplikacji bankowych i do zarządzania pieniędzmi niż przed blokadą, a 23% stwierdziło, że bardziej im ufa.
Te aplikacje wykorzystują otwartą bankowość do łączenia się z kontami bankowymi użytkowników w celu monitorowania nawyków związanych z wydatkami, a także oferują narzędzia, takie jak ustalanie celów finansowych i automatyczne oszczędzanie.
Banki w Wielkiej Brytanii podwajają się pod względem inicjatyw otwartej bankowości. Jak wylicza Business Insider Intelligence aż 73% brytyjskich instytucji finansowych wskazało, że ma pozytywne nastawienie do otwartej bankowości w 2020 r., w porównaniu z 48% w 2019 roku.
Powodami sukcesu otwartej bankowości niezaprzeczalnie było silne wsparcie rządu i silna agenda demonopolizacyjna
Większość widzi obecnie możliwość wykorzystania partnerstw technologicznych i współpracy z fintechami w celu zbudowania bardziej kompleksowego spojrzenia na dane swoich klientów na różnych kontach, a dzięki temu dostarczać bardziej spersonalizowane produkty finansowe i zwiększać zainteresowanie.
Powodami sukcesu otwartej bankowości niezaprzeczalnie było silne wsparcie rządu i silna agenda demonopolizacyjna. Regulator brytyjski zdecydował się nie tylko na wprowadzenie wysokiej jakości, dopracowanych standardów, ale także powołał OBIM czyli ciała branżowo-rządowego.
Kilkuset pracowników OBIM zajmuje się na co dzień wyłącznie podnoszeniem jakości otwartej bankowości z dbałością o prawa konsumentów. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że brytyjski rynek był dojrzały do innowacji – scena fintechów od lat była bardzo silna, a kapitał pozyskiwano stosunkowo łatwo.
O tym jak wygląda otwarta bankowość, nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale także na świecie, ze szczególnym omówieniem krajowego rynku przeczytają Państwo w raporcie opracowanym przez Związek Banków Polskich, Centrum Prawa Bankowego i Informacji oraz partnerów technologicznych.
Raport można pobrać bezpłatnie pod tym linkiem: Raport OTWARTA BANKOWOŚĆ
Joanna Barbrich,
Związek Banków Polskich.