Opodatkowanie szkół językowych w Polsce będzie miało wpływ nie tylko na cenę kursów
Zgodnie z planowanymi przez rząd zmianami stawka VAT na kursy i lekcje w szkołach językowych ma wzrosnąć z 0 do 23 procent. Może to przyczynić się do spadku liczby uczniów uczących się w polskich szkołach językowych, a co za tym idzie, do obniżenia poziomu znajomości języków obcych w Polsce i poszerzenia szarej strefy.
Do tej pory szkoły językowe oraz współpracujący z nimi lektorzy korzystają ze zwolnienia z płacenia podatków, które zapisane jest w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT. W Polsce poziom nauczania języków obcych w szkołach publicznych nie stoi na wysokim poziomie – w przeciwieństwie do poziomu szkół językowych, które rząd zamierza opodatkować.
Już pięć lat temu nauczanie języka angielskiego miało być opodatkowane podstawową stawką VAT, ale ostatecznie posłowie odstąpili od tego zamiaru, co spowodowane było głównie silnymi protestami. Partie polityczne były zgodne co do tego, że szkoły językowe powinny być zwolnione z podatku, aby Polacy nadal mieli ułatwiony dostęp do edukacji językowej. Jednak temat powraca, ponieważ w projekcie nowej ustawy nie uwzględniono zwolnienia tych placówek edukacyjnych z płacenia podatków.
Jeśli zmiany dotyczące opodatkowania szkół językowych wejdą w życie, w szkołach językowych wzrosną ceny kursów, a poziom znajomości języków obcych obniży się, ze względu na fakt, że wiele osób nie będzie stać na dodatkowe zajęcia z certyfikowanymi nauczycielami. Może okazać się, że zagraniczne kursy językowe będą bardziej opłacalne nie tylko z edukacyjnego, a także z finansowego punktu widzenia. Ponadto wprowadzenie większych stawek w nauczaniu języków obcych przyczyniłoby się do poszerzenia szarej strefy, ponieważ do głównych przyczyn prowadzenia działalności w szarej strefie zaliczają się między innymi wysokie podatki oraz niesprzyjające przedsiębiorcom prawo.
Ustawa jeszcze nie weszła w życie, a rząd obiecuje przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie opodatkowania polskich szkół językowych. Wciąż jest więc szansa, że tak jak przed pięcioma laty posłowie wycofają się z tego pomysłu.
Piotr Majdan,
Country Manager,
Education First