Opinie: Żonglowanie informacją

Opinie: Żonglowanie informacją
Fot. Nmedia/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W ostatnich latach niektórzy uknuli powiedzenie - fear of missing out (tzw. FOMO) - co ma oznaczać poczucie zagrożenia, że przegapimy jakąś ważną dla nas informację. Psycholodzy wiążą to ze zmieniającym się sposobem naszego życia, którego coraz większą częścią staje się noszony przez nas w kieszeni, lub torebce - smartfon. O ile przeciętny Kowalski, przepraszam za określenie, w natłoku informacji wiele nie zrozumie - głównie dlatego, że nadmiar szczegółów nie prowadzi bynajmniej do sprecyzowania tego, co najważniejsze - o tyle dla nas, ludzi z branży finansowej, paradoksalnie, może być to istotne.

Marek Rogalski

Czy zaobserwowaliście u siebie FOMO-manię? Zerkacie na smartfon nazbyt często, bo boicie się, że ominęła was ważna okazja inwestycyjna, czy też biznesowa? Uważacie, że musicie być ciągle na czasie i o czasie, bo inaczej uzyskacie mniejsze korzyści finansowe? Jeżeli odpowiedzi są zgodne, to czy próbowaliście dokonać analizy, czy wasze zaangażowanie przyczynia się do wzrostu efektywności działania? Obawiam się, że nie. Nasza natura często wskazuje nam na zachowania naśladowcze, tak powstają różne społeczne trendy, które nie zawsze przynoszą nam wymierną korzyść.

Na rynku finansowym jestem od 25 lat. Zaczynałem jako student w 1994 r., kupując z wypiekami na twarzy swoje pierwsze akcje na giełdzie w Warszawie. Od tego czasu wiele się zmieniło, przede wszystkim nastąpiła rewolucja w dostępie do informacji, ale i też jako inwestorzy uzyskaliśmy dostęp do całej palety możliwości inwestycyjnych. Nasza uwaga rozproszyła się na wiele rzeczy. Zbyt wiele. Podobno dywersyfikacja portfela jest wskazana, jako kluczowy element ochrony przed ryzykiem, czyli mówiąc dosłownie, stratami. Ale czy nie jest nią też nadmierne zaangażowanie czasu w temat, który przynosi mniejsze efekty w ostatecznym rozrachunku?

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI