Opinie: Kluczem jest rozumienie

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.11.foto.183.150xPrawdopodobnie już wszyscy przyzwyczailiśmy się do tego, że patrząc na najnowsze osiągniecia techniki czy kolejne rewelacje uzyskiwane w naukach ścisłych, chociażby z okazji ogłaszania nagród Nobla, coraz częściej mamy poczucie zupełnego odizolowania od tego świata pojęć i zastosowanych rozwiązań. Do niedawna względnie prościej było w obszarze nauk społecznych czy humanistycznych. Ale i tutaj zaczyna być coraz mniej miejsca na poczucie komfortu rozumienia opisywanych zjawisk.

Marek Urbaniak

A oto praktyczny przykład. Zapewne każdy doświadczył komfortu lub wręcz przeciwnie, funkcjonowania w jakichś zespołach projektowych. Często wtedy nasuwa się pytanie: dlaczego tak rzadko udaje się zbudować dobrze zgrany zespół potrafiący uzyskiwać doskonałe, czy też wyraźnie lepsze od innych, wyniki. Problem jest na tyle powszechny, że coraz częściej słychać głosy, że tworzenie takich zespołów to już jest nie tylko nauka, ale również rodzaj sztuki. Doświadczenie uczy jednak, że jeśli takie poszukiwania trwają, to wcześniej czy później na pewno odezwie się Harvard Business Review z jakimiś rewelacjami. Nie inaczej jest i tym razem. Badacze w Laboratorium Dynamiki Relacji Międzyludzkich (Massachusetts Institute of Technology) ostatnio stwierdzili, że głównym elementem wysokiej wydajności pracy takich zespołów jest nie tyle treść prowadzonych dyskusji, co raczej sposób porozumiewania się jego członków. Pozornie to nic nowego. Wszak nie od dzisiaj wiadomo, że w wielu firmach kierujący różnymi grupami pracowniczymi przechodzą nawet specjalne szkolenia w zakresie identyfikowania wpływu typu osobowościowego na lepsze wykorzystanie potencjału tkwiącego zarówno w liderach, jak i współpracownikach. Ale jakże daleko tym szkoleniom do ustaleń sformułowanych przez badaczy z MIT. Nie chodzi jednak o żadną rewolucję. Poszukiwanie lepszego wzajemnego rozumienia poprzez rozszyfrowanie indywidualnych preferencji i określanie typu psychologicznego, bazując np. na typologii Carla Gustawa Junga, ma swoją wartość. Już niedługo może to jednak nie wystarczać.

Wyniki uzyskane w MIT pokazują bowiem, że ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI