Od początku roku rośnie liczba niesolidnych dłużników, najbardziej wśród pośredników finansowych
Wg danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK, w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2022 roku, w największym stopniu za sprawą długów pośredników finansowych, podwyższyły się przeterminowane i nieopłacone zobowiązania sektora Działalność finansowa i ubezpieczeniowa (o 26 proc., 150 mln zł).
Znacząco ponad średnią wzrosły też zobowiązania Pozostałej działalności usługowej (2,5 proc., 8,5 mln zł).
Przybywa dłużników nawet wśród firm IT
– Głównie dołożyły się do tego zakłady fryzjersko-kosmetyczne i zakłady pogrzebowe oraz usługi związane z poprawą kondycji fizycznej. Szczególnie martwiące są kłopoty oferujących usługi beauty i fitness, bo w sumie obostrzenia pandemiczne już ich nie dotyczą, a widać, że sytuacja do końca nie wróciła do normy – wskazuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor i dodaje:
– Bardziej zauważalny na tle innych sektorów wzrost zaległości odnotowała też Informacja i komunikacja (2,1 proc., 11 mln zł). I tu zaskoczenie, bo w płatnościach zawiodły, w tym sektorze przede wszystkim podmioty zajmujące się oprogramowaniem oraz doradztwem IT, które z pewnością obecnie na brak klientów nie narzekają.
W przemyśle, handlu i budownictwie bez zmian
Z początkiem roku słabiej wypadły też Transport i gospodarka magazynowa (1,9 proc., 41 mln zł), tu zaległości podbił głównie transport drogowy. Nie najlepiej w 2022 weszły też Rolnictwo (1,8 proc., 10,5 mln zł) oraz Kultura, rozrywka i rekreacja (1,7 proc., 2,9 mln zł). W ostatnim przypadku widać, że trudności mają firmy przygotowujące przedstawienia oraz prowadzące obiekty sportowe.
W największych, kluczowych sektorach gospodarki, przemyśle, handlu i budownictwie zmiany były bardzo nieznaczne.