Obrót bezgotówkowy i gospodarka elektroniczna: Buszujący w sieci
Internauci stanowią coraz ważniejszy segment rynku w strategiach marketingowych banków w całej Europie. Przyjrzyjmy się naszym zachodnim sąsiadom, jak to u nich wygląda. Pewne podobieństwa z naszym krajem już widać, inne dopiero przed nami.
Michał Czuba
Raportem organizacji Pago, zajmującej się systemami transakcji i projektami sklepów internetowych donosi, że Niemcy w internecie przejawiają określone zwyczaje, gdy dokonują zakupów. Najczęściej robią je w niemieckich sklepach internetowych, są etnocentryczni. Za dobre i „zakupowe” uznają dni od środy do piątku. Niemieccy klienci kupują w internecie najczęściej w godzinach między 12 w południe a 2 po południu. Około jedną trzecią klientów niemieckich sklepów internetowych stanowią kobiety. W 2006 r. przeciętna wartość pojedynczego zakupu wynosiła 13,2 euro. Ciekawą prawidłowością jest także to, że kobiety kupują w niemieckich sklepach internetowych droższe produkty. Za produkty nabywane drogą online płacą najczęściej przelewem bankowym. Znacznie rzadziej używają kart kredytowych. Wartość przeciętnej transakcji realizowanej kartą kredytową wynosi 48 euro. Najpopularniejszymi kartami kredytowymi w Niemczech są Master Card, a w drugiej kolejności VISA.
Badania przeprowadzone w marcu 2008 r. przez VISA Europe pokazały, że dla 94 proc. Niemców dawanie prezentów jest ważniejsze niż ich przyjmowanie. Przy kupowaniu prezentów wykorzystują porównywarki cen oraz aukcje internetowe. Radość z poświęcania czasu na poszukiwanie prezentów i wybieranie ich odczuwa 55 proc. Niemców. Nie jest przy tym specjalnie ważna wartość podarunków. 95 proc. Niemców uważa, że cena prezentu nie jest ważną sprawą. 93 procent że liczy się w tym względzie pomysłowość i wysiłek ich zdobycia, a nie sama ich cena. Pomimo tych stwierdzeń zarówno w Niemczech, jak i w Anglii występują podobne odsetki nietrafionych prezentów. Okazuje się, że 16 proc. zamierza wręczyć komuś innemu nietrafione prezenty otrzymane od znajomych.
SFERY AKTYWNOŚCI
Ponad 60 proc. niemieckich internautów wykorzystuje internet do rozpoznania ofert turystycznych. 51 proc. dokonuje za jego pomocą rezerwacji wczasów, a 19 proc. z nich po wstępnym rozpoznaniu ofert udaje się do fizycznych biur podróży. Czołowe miejsce w sferze wykorzystywania internetu przez niemieckich internautów zajmuje wysyłanie maili oraz wyszukiwanie korzystnych ofert produktów. Obie te aktywności uzyskały blisko 90 proc. odpowiedzi.
POPULARNE FINANSE
Stosunkowo dobrą pozycję w dziedzinie aktywności niemieckich internautó...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI